BREVKASSE Hvordan får jeg et sundt liv som 70-årig?

Yoga, kredsløbstræning og styrketræning i afmålte mængder, lyder motionsekspertens bud.

Min krops udholdenhed er ikke som tidligere, skriver brugeren. Den har brug for mere hvile. (© COLOURBOX)

"Jeg er en 70 årig kvinde, som ønsker at holde mig krop i en god stand for resten af livet. Min krops udholdenhed er ikke som tidligere, og jeg har brug for at hvile mig mere.

Jeg har haft nogle problemer med iskias-nerven (der er stadig en del tilbage, som gør, at jeg laver nogle yoga-øvelser hver dag). Desuden har jeg haft forhøjet blodtryk - med psykisk baggrund. Det kan stadig være svingende, men er dog meget mere stabilt end tidligere.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning. Marina skriver løbende om træning for dr.dk/levnu.

Se profil

Jeg har trapper til min lejlighed på 3. sal, bor et sted hvor det i gadebilledet går enten op eller ned. Fem dage om ugen går jeg mindst 4 kilometer.

Og jeg spiser meget lidt kød, sukker, mel og mælk.

Har du nogle tips til min daglige velvære og motion?"

SVAR:

Det er en særdeles hensigtsmæssig strategi at lave livsstilstiltag, der sikrer, at man er i form til (resten af) livet. Så kan man lave de ting, man har lyst til, og opnå et øget velvære.

Yoga og anden træning, som holder kroppen bevægelig er alle tiders, for det gør mange ting lettere i både hverdag og idræt. Man bør lave de øvelser, der føles godt, og som fremmer ens velbefindende. Det må ikke gøre ondt eller give fx iskiassmerter.

Yoga praksis eller strækøvelser og afpænding samt åndedrætsøvelser kan hjælpe med at mindske spændinger og forhøjet blodtryk, så forhåbentlig er blodtrykket fortsat stabilt; få det tjekket med mellemrum, også hvis du ændrer aktivitetsmønster.

Lav interval-gang

Ud over yoga er det sundt at motionere hjertet, og det gør man med kredsløbstræning som fx gang. Fem dage om ugen med mindst 4 km lyder flot.

For at øge udholdenheden kan du gå en lidt længere tur ind i mellem og de dage, hvor du går de almindelige ture, kan du med stor fordel gå i intervaller, d.v.s. sætte tempoet højt op i 30-60 sekunder ad gangen – eller fra lygtepæl til lygtepæl – og dernæst gå i normalt tempo 1-2 minutter ad gangen.

Det gentager du 5-10 gange eller flere. Så får du mere ud af din motionstid.

Styrke-træning modvirker aldringen

Et af de allerbedste anti-aging midler er imidlertid styrketræning, som styrker musklerne og sikrer, at ens funktionsevne, ydeevne, forbliver bedst mulig længst muligt.

Styrketræning kan foregå på mange måder, både i fitnesscentre eller på mange typer motionshold eller derhjemme med kroppens egen vægt eller redskaber.

Nogle simple øvelser til at komme i gang findes her

Sundhedstjek og Formtest Basis Styrketræning | Marina Aagaard, MFT

God fornøjelse!