BREVKASSE Konditionstræning eller styrketræning først?

Begynd med at træne den kapacitet, du gerne vil forbedre, lyder motionsekspertens råd.

Starter man med styrketræning først, gør man kroppen klar til tungere, kortere, og eksplosiv træning, forklarer Marina Aagaard. (Foto: Westend61 © Getty Images)

"Jeg har et spørgsmål, det er svært at finde et svar på.

Jeg træner 4 gange 1 time om ugen i et fitness center. 40 minutters konditionstræning (løb, cross fit, cykling) og cirka 30 minutters styrketræning (dog ikke hård styrketræning).

Mit spørgsmål er så, er det mest effektivt at starte med konditionstræningen og efterfølgende styrketræning? Eller giver det samme udbytte at blande det lidt sammen ex 20 minutters kondition, 15 minutters styrketræning osv?"

SVAR:

Svaret på spørgsmålet er svært at finde, fordi det er komplekst at besvare nøjagtigt; mange faktorer indvirker på, hvad der er mest effektivt for en person i en given situation.

Forskellige træningsformer, øvelser og træningsmetoder – varighed, hastighed og belastning – påvirker sammen med ens

motivation
resultatet i større eller mindre grad.

Hvordan man helt præcist reagerer på træningen, varierer fra person til person.

Begynd med det, du vil forbedre

Spørgsmålet kan samtidig være relativt nemt at svare generelt på, nemlig:

Den kapacitet man helst vil udvikle og forbedre, bør man starte med at træne.

Starter man med konditionstræning først, gearer man kroppen og dens processer, enzymer og hormoner, til udholdende træning. Starter man med styrketræning først, gør man kroppen klar til tungere, kortere, og eksplosiv træning.

Det er især, når man har et helt specifikt træningsmål, at det er særligt væsentligt, hvordan man træner og hvordan man indleder træningen.

I motionssammenhæng er der rigtig mange forskellige træningsformer og metoder, som giver gode resultater på formen og figuren, så dér er ens egne præferencer i højere grad med til at afgøre, hvad der er ”bedst”.

Prøv det af

Man kan træne en type træning ad gangen eller blande flere. Ved kontinuerlig blandet træning, som cirkeltræning, kan man få en tidseffektiv træning med højt kalorieforbrug.

Den nævnte rækkefølge, konditionstræning først efterfulgt at styrketræning, betyder, at musklerne bliver varmet rigtig godt op. Det kan dog også betyde, at man bliver en smule udtrættet, så man ikke er helt frisk til styrketræningen og får mindre ud af den – end efter en kortere opvarmning eller konditionstræning på under 20 minutter.

Vælger man at lave en kort opvarmning, dernæst styrketræning og så konditionstræning til sidst, betyder det, at man er mere frisk til styrketræningen. Men så er man knapt så frisk til konditionstræningen, hvor man også har brug for energi. Og selve muskeltræningen, samlet træningseffekt, går mere i retning af udholdenhedstræning end styrketræning.

Så der er mange overvejelser. Afprøv eventuelt forskellige modeller og læg mærke til hvad der virker bedst for dig.

Facebook
Twitter