Brevkasse: Nem morgengymnastik kan laves på mange måder

Se motionsekspertens forslag til hurtig og nem morgentræning ude eller inde.

(© Colourbox)

Spørgsmål til brevkassen:

Har du nogle ideer til en hurtig og effektiv morgengymnastik?

Dels en, der sætter spark i systemet, men også en, der kan gøre det ud for dagens motion, hvis man mangler tid til at dyrke motion?

Svar fra Marina Aagaard:

Morgengymnastik er en rigtig god start på dagen.

Man får gang i blodomløbet og derved mere ilt til både hjerne og muskler, så man bliver mere frisk og klar til dagens aktiviteter.

Der er flere former for morgengymnastik, som man kan bruge hver for sig eller blande og tilpasse, så de tidsmæssigt bliver enten kortere eller længere.

Udendørs morgentræning

Gå eller løb en tur med eller uden hund.

Lav desuden evt. nogle styrkeøvelser. Fx 8-12 gange benbøjninger, armstrækninger, kropshævninger (hvis du har noget at trække dig op i) rygstrækninger og mavebøjninger.

Indendørs morgentræning

Lav morgengymnastik efter et tv-program – eller sæt en motionsvideo på; du kan nøjes med at lave en del af det. Eller sæt god musik på og dans omkring med store arm- og benbevægelser, suppler gerne med styrketræning (se ovenfor).

Sjipning inde eller ude

Sjip i 10-15 minutter. Det er kortvarigt og meget effektivt. Suppler evt. med nogle gulvøvelser for styrkens skyld (se øverst).

Yoga inde eller ude

Lav en yogaøvelse, som giver bevægelighed og en vis styrke – og varme i kroppen, når den gentages flere gange i træk. Man vælger selv, hvor mange gange man laver øvelsen.

En populær yogaøvelse til opvarmning eller let morgengymnastik er Solhilsen.

Øvelsen kan tilpasses efter behov. Er man fx stram i baglårene, kan man bøje benene. Der er både en Solhilsen A og en B med flere trin. Solhilsener udføres lidt forskelligt, men grundlæggende serie er den samme.

Facebook
Twitter