Brug naturen som dit fitnesscenter

Vi skal ud af fitnesscenteret og ud i naturen. Det har været tendensen de seneste år og har affødt motionsformen ’Outdoor Fitness’.

Gør naturen til dit helt eget træningscenter. Ny bog giver dig tips og gode råd. (Arkivfoto) (© Getty Images)

Naturen er populær. Den er ikke kun fyldt med frisk luft, fuglekvidder og smukke omgivelser at løbe i, men overalt kan man finde styrketræningsredskaber til for eksempel at pleje overarmene.

’Outdoor Fitness’ er en trend, der kombinerer den normale løbetur, som vi alle kender, med styrketræningen fra fitnesscenteret. I naturen kan man nemlig bruge træstubbe eller sågar et hustag til at få trænet andet end bare løbemusklerne.

Også fitnessekspert og uddannet zoneterapeut Søren Malling er blevet grebet af den alternative træningsform og har netop udgivet bogen ’Træn i Det Fri’.

Bogen beskriver fordelene ved udendørs træning og giver læseren et konkret træningsprogram at benytte sig af – uanset om man sjældent dyrker motion eller er i form til et maraton.

Naturens friske luft giver motivation

Søren Mallings egen fascination af Outdoor Fitness startede for tre år siden. Han har altid dyrket motion, men det var en kæk kommentar fra sine døtre, der fik ham ud i busken - i bogstaveligste forstand.

- Mine døtre kommer med et hint til mig om, at jeg har nogle gode løbeben, men det fra livet og op efter, det er ikke værd at skrive hjem om, siger han med et smil på læben.

Efterfølgende startede han på et hold med en instruktør og har været grebet af det lige siden.

- Når du træner udenfor, og der er lys, luft og højt til himlen, så er det svært at være sur. Og folk, der træner ude i grønne omgivelser, er også mindre stressede, siger han.

En stor fordel ved naturen er ifølge Søren Malling, at der er større variation af øvelser end i et fitnesscenter. Skal man eksempelvis træne bagdelen kan man både benytte en fitness-elastik, hoppe op og ned af en bænk eller bruge en træstub. I fitnesscenteret er der kun én maskine til bagdelen, påpeger han.

- En del af glæden, ved den her måde at træne på, er, at du træner én muskel på mange forskellige måder.

Ingen argumenter for at træne inde

Selvom det måske for nogle kræver ekstra motivation at vade ud i store snedynger med løbetøjet på, så har Søren Malling svært ved at få øje på argumenterne for at træne i et fitnesscenter, når først man har prøvet den udendørs version.

- Jeg vil stadig hellere udenfor, når det er mørkt, og der er 10 centimeter sne og minus to grader, fordi jeg får frisk luft og variation. Jeg bliver gladere og mere motiveret, også selvom det er koldt og mørkt.

Det sociale i ’Outdoor Fitness’ har også stor betydning for Søren Mallings kærlighed til træningsformen. For selvom det ikke er nødvendigt at træne sammen med andre, bidrager det alligevel til motivationen for at komme af sted.

- Først og fremmest har du altid lidt sjov og ballade kørende, og man driller hinanden lidt. Og hvis det er de samme mennesker, du ser igen og igen, så følger man jo også hinanden ligesom gode bekendte gør og spørger ind til jobbet for eksempel, siger han.

Derudover bliver man presset af de andre til at yde sit maksimale.

Tre øvelser at starte ud med

Hvis du har fået vakt friluftsmennesket i dig og har lyst til at supplere den vanlige løbetur med en gang styrketræning, giver Søren Malling her tre øvelser fra bogen, som er gode at begynde med:

Øvelse 1: Squat-stræk

(© Hans Ole Madsen)

Hold i håndtag på elastikken. Træd med fødderne på midten af elastikken. Bøj albuerne, og hold ved siden af skuldrene. Fødderne peger lige frem. Bøj 90 grader ned i knæene. Stræk nu knæene igen, og stræk armene helt lodret i luften. Gentag øvelsen. Den træner stort set hele kroppen på en gang, og det eneste du skal bruge, er en fitness-elastik.

Øvelse 2: Legs Up

(© Hans Ole Madsen)

Læg dig på ryggen med benene op ad f.eks. et træ. Læg dig vinkelret med bagdelen helt tæt op ad træet. Armene ud til siderne. Ret kroppen ud ved at skyde hofterne helt frem, så der er lige linje mellem fødder og skuldre. Kroppen holdes helt lige. Synk ned igen, til bagdelen rammer jorden. Gentag øvelsen. Den træner baglår, baller og lænd. Sidstnævnte er et sted mange danskere har ondt, påpeger Søren Malling, og øvelsen er nem at udføre, men har et effektivt resultat.

Øvelse 3: Spiderman

(© Hans Ole Madsen)

Læg dig på maven. Op på hænder og fødder. Kravl fremad i krydsgang. Hold bagdelen længst muligt nede, så kroppen er lige som en pind. Den træner mavemuskler, skuldre og arme. Hvor de to foregående øvelser især er rettet mod bagsiden af kroppen – altså ryg, baglår, bagdel m.fl. – træner denne øvelse hele forsiden af kroppen.

Facebook
Twitter