Brug naturen som fitness-center

Brug strand og skov: Naturen omkring dig kan være dit gratis motionscenter.

(© Colourbox)

Der er gået sport i at træne udendørs. Inden for de seneste år er der kommet flere områder, der er skabt til træning, i parker og skove rundt om i landet.

Så glem alt om larmende løbebånd og indebrændt svedlugt i det lokale fitnesscenter - i hvert fald her om sommeren. Brug i stedet naturen som dit gratis motionscenter.

- Overalt er der stier, skove og veje, hvor vi kan løbe. Der er bakker, vi kan spurte op og ned ad, der er sten, stubbe eller bænke, vi kan lave armbøjninger på eller træde op og ned ad for at træne benene, og der er vand, vi kan svømme i, siger træner og fitnessekspert Anne Bech, der selv bruger naturen til løb og intervaltræning.

Skovens redskaber

Når du flytter træningen ud i naturen, kan du lave mange af de samme øvelser som i fitness-centret. Redskaberne er bare træstubbe og grene frem for håndvægte og maskiner.

Det bløde underlag i skoven skåner leddene, det kuperede terræn er godt for en varieret træning og balance - og så kan det være en sjovere måde at træne - og få børnene med.

41 steder i Danmark - fra Blokhus til Møn - kan du finde såkaldte naturfitness-baner, der er anlagt netop til at gøre det sjovere og lettere at flytte træningen ud i naturen.

Du kan søge efter banerne hos Naturstyrelsen på udinaturen.dk, hvor du også kan downloade pjecer med trænings- og udstrækningsøvelser.

Forebyg vinterdepression

Noget af det fantastiske ved sommeren er, at vi kan opholde os ude meget af tiden. Og det er en god investering i vores sundhed.

- Det er vigtigt både med sol i sind, øjne og på huden. Vores krop producerer mere stabilt melatonin-niveau, som vores krop bruger til at få en god, tung søvn. Så ud af huset, også selvom der er skyer på himlen, lyder det fra Anne Bech.

- Luften ilter vores celler, og vi skal nyde dagslyset, da det producerer D-vitamin, som vores immunforsvar har brug for. Det styrker også sindet, så vi ikke bliver deprimerede om vinteren, siger hun.

God og gratis træning i naturen:

  • Løb. Prøv at gøre det på stranden - det er ekstra hårdt kroppen (og godt for ballerne).

  • Svøm.

  • Tag din cykel og kom ud på landevejen eller i skoven.

  • Hop på trampolin. Det er sjovt for både dig og dine unger.

  • Brug et af de bevægelsesklare områder i en park eller skov til træning som fx mavebøjninger, squats eller armstræk.

  • Tag dine børn med på legeplads og brug den selv til at lave øvelser

  • Spil (rund)bold eller badminton med din familie.

  • Tag på vandretur.

  • Hent inspiration i bevægelsesformen Parkour til træning i byen - fx at hoppe og kravle på trapper.

  • Tag din yogamåtte med ud på græsset og lav din solhilsner her.

Flere kommuner har anlagt såkaldt Bevægelsesklare Områder (BKO) - et koncept, der går ud på at gøre byrum til steder, der indbyder til fysisk aktivitet og leg.

BKO'erne er for alle og måske især for dem, der ikke kommer i sportshaller eller træningsanlæg, fordi de ikke dyrker en særlig sport eller motionsform.

Både DBU og Dansk Idræts-Forbund arbejder for udvikling og etablering af BKO'er i samarbejde med kommunerne.

Facebook
Twitter