Der er bedre service i provinsen end i København

De fleste synes, at der er dårligere service i hovedstaden end i resten af landet.

Du kan vente i meget lang tid på at få betjening på de populære caféer ved Strøget i København. (Foto: Janni Brixen © DR København)

Har du prøvet at gå ind i butikker eller caféer ved Strøget i København og så møde totalt uengagerede og ligeglade ekspedienter og tjenere? I så fald er du ikke alene.29 procent af danskerne synes, at serviceniveauet i hovedstaden er dårligere end i resten af landet. Til sammenligning synes kun fire procent, at københavnerne yder bedre service end i provinsen.

- I København virker det mange steder, som om ansatte er ligeglade med, om du køber noget. For der kommer sikkert en anden efter dig. Kundestrømmen er simpelthen så stor, at der er nok til næsten automatisk at fylde kasseapparatet uden særlig vejledning eller indsats, siger Henrik Meng, der er direktør i Meng & Company, der laver konsulentarbejde omkring kundeservice. - I provinsen er de derimod afhængige af deres kunder. De møder dem, også når de har fri, og de må derfor gøre noget ekstra for at behandle kunderne godt, siger Henrik Meng.Kunder vil have god gammeldags serviceHan mener dog, at de københavnske butikker og virksomheder skal passe på med at være for ligegyldig overfor god kundeservice. For der kan hurtigt forsvinde kunder, hvis servicen bliver for ringe.- De fleste af os ville egentlig helst handle i Korsbæk, hvor alle kender alle, og hvor manufakturahandleren holder døren, når man kommer og går. Og hvor man får den ægte, empatiske hjælpsomhed, fordi sælgeren viser ægte interesse og tilpasser sin betjening til den kunde, de står overfor, siger Henrk Meng.Undersøgelser har også vist, at arbejdspladser med god kundeservice også ofte har større personaletilfredshed, så der er flere gode grunde til at højne serviceniveauet.Der findes også god service i KøbenhavnHenrik Meng understreger, at der bestemt også findes dårlig service i provinsen, og at ikke alt er skidt i København.- Den gode service findes også i København, for eksempel i nichebutikker og på de små spisesteder, hoteller og cafeer med et stamklientel, hvor der er relationer mellem kunde og sælger. Det præger bare ikke de fleste butikker i byen, hvor salg mest har karakter af ekspedition, siger Henrik Meng. Du kan se mere om emnet i Aftenshowet klokken 19.05 på DR1.

Facebook
Twitter