Fritid

Derfor giver musik et ekstra sports-gear

Musik og sport hører sammen. Med den rigtige musik kan du holde til mere og løbe hurtigere.

"Åh, må vi ikke nok høre Danza Kuduro?". Sådan plager vi altid på gymnastik-holdet, når vi skal i gang med at sjippe eller steppe. Det må ganske enkelt være et godt sportsnummer, for alle på holdet er rørende enige - vi får simpelthen et ekstra gear, når den ryger på.

Og det handler altså ikke kun om, at vi skal danse i takt. Det hænger også sammen med, at vi simpelthen præsterer bedre, når der er musik til: Musikken kan nærmest give dig de ekstra 20 procent, der gør, at du kan holde til lidt mere eller løbe lidt hurtigere.

[dr_insert_pars:{"id":3701}]

- Man kan bruge musikken til at sætte det rette tempo, men også musikkens stemning - munter eller dyster - er væsentlig for, at man bliver motiveret til træningen, siger motionsekspert på Lev Nu, Marina Aagaard.

- Musikken fremmer motivationen via tempo, tone og associationer og kan også forbedre præstationsevnen via påvirkning af følelserne, så man føler sig mindre træt og mere energisk.

I alarmberedskab

Men der er også en helt videnskabelig forklaring på, hvorfor musik kan få os til at præstere bedre, forklarer hjerneforsker og musiker Peter Vuust.

- Musik kan påvirke det sympatiske nerve-system, og dermed kan den sætte gang i produktionen af hormonet noradrenalin i vores krop. Og noradrenalin er med til at gøre kroppen kampklar. Oprindeligt fordi kroppen skulle være klar til enten at kæmpe eller flygte, hvis der var fare på færde. Så noradrenalin kan simpelthen få os op på dupperne.

- Sportsudøvere på højt plan bruger stort set alle sammen musik, fordi det netop kan bruges til at sætte kroppen i alarmberedskab.

Peter Vuust beskriver et forsøg i England med cykelryttere, som har vist, at de yder mere, når de hører musik i det rigtige tempo:

- Forsøget viste, at cykelryttere præsterer bedre, når de varmer op til musik med et relativt højt tempo. Og dernæst i konkurrence-situationen, når de kører løbet, hører musik med max tempo. Og sidst men ikke mindst, bør de lytte til musik med lavt tempo, når de skal slappe af og køle ned. Men princippet gælder sådan set sportsudøvere inden for alle sportsgrene.

Al musik kan bruges

Lev Nu's motionsekspert Marina Aagaard bruger selv musik meget bevidst i sin træning.

- Jeg bruger alle former for musik, fra klassisk over pop og electronica til rock, når jeg skal danse eller dyrke aerobic pulstræning. Af og til bruger jeg også musik til styrketræning og løb, især henholdsvis tung eller hurtig rock og techno.

- Til løb foretrækker jeg Ibiza techno eller hård og hurtig rock, og jeg har mange favoritter, fx Rammstein Feuer Frei.

Hun anbefaler siden idrætsmusik.dk, som har masser af forslag til træningsmusik i alle genrer.