Det blå sygesikringskort forvirrer mange danskere

Forsikringsselskab bliver bestormet med spørgsmål om nye regler for sygesikring i udlandet.

(Foto: KNUD ERIK CHRISTENSEN © Colourbox)

Fra den 1. august kan du ikke længere bruge det gule sygesikringskort, når du tager på ferie i udlandet. I stedet skal man have det blå EU-sygesikringskort med sig, når man rejser over grænsen.

Men det blå sygesikringskort dækker ikke sygdom og skader lige så godt som det gamle gule kort. Og derfor oplever Europæiske Rejseforsikring, at tusindvis af forvirrede danskere ringer ind med spørgsmål.

- Vi forklarer fakta omkring det blå kort og lytter til spørgsmål. De tre væsentligst forskelle er, at adgang til privat behandling, 24 timers alarmcentral og et fuldt økonomisk sikkerhedsnet bortfalder 1. august i år. Samtidig er forholdene forskellige i 27 lande, så for eksempel er man dårligere dækket i Belgien end i Spanien med det blå kort, siger salgschef Dan Kjølhede Lauersen.

Rejsende vil savne dansk hjælp i udlandet

Mange kunder ringer, fordi de er nervøse for at ende med en stor regning, hvis de bliver syge eller kommer til skade.

Og mange er også bekymrede for, at de fra 1. august ikke længere vil have en dansk alarmcentral, som man kan ringe til og få hjælp med basale ting som at finde behandlingssteder og få råd hos sundhedspersonale.

- Jeg tror, at noget af det hårdeste er at opleve svigt, når man ikke kan overskue situationen, når man er gæst i et land, hvor man måske ikke taler sproget og ikke forstår procedurerne i deres sundhedssystem, siger Dan Kjølhede Lauersen.

Ny forsikring giver samme dækning som det gule kort

Mange orker ikke sætte sig ind, hvad det blå sygesikringskort dækker, og hvornår de skal bruge privat rejseforsikring.

Derfor har Europæiske Rejseforsikring lavet en ny rejseforsikring, der hedder Gul Dækning, og som næsten er en tro kopi af forholdene fra det gamle gule sygesikringsbevis.

- Vi sætter sådan ind dér, hvor man fra politisk side ændrer kurs, hvilket ikke gøres med et snuptag. Branchemæssigt kunne vi godt have brugt en længere indkøringsperiode og de mange opkald til os tyder på, at forbrugerne kunne lige så, siger Dan Kjølhede Lauersen.

Facebook
Twitter