Få en sund krop uden fokus på vægttab og kalorier

Du skal træne - ikke for at blive tynd - men for at leve godt og længe, siger træner Lotte Arndal.

træning med håndvægte
En krops alder er andet end det tal, der står på fødselsattesten. Det handler om at have en god kondition, stærke muskler og en god balance. (© COLOURBOX)

Hvor gammel er din krop egentlig? Ja, du kan kaste et blik på din fødselsattest og få sat tal på din alder.

Men du kan også se på din kondition, din muskelstyrke og din balance. Og det er faktisk dét, der er vigtigt, siger Lotte Arndal, der er personlig træner og aktuel med en ny bog ”Styrketræning for kvinder - træn dig 10 år yngre på 12 uger”.

- 95 procent af alle de rigtig mange bøger, der udkommer om sundhed, handler om at tælle kalorier og tabe sig. Det handler min bog ikke om. Den handler om at komme i form, og få en yngre krop.

Kroppen skal bruges

Kroppen skal bruges, og du skal blive ved med at styrke din balance, kondition og muskelmasse hele livet, understreger Lotte Arndal.

- Man skal ikke træne for at blive pæn i den og den kjole. For så er det for let at springe fra, når det regner. I stedet skal man træne for at kunne leve – og leve godt i mange år endnu.

- Det er jo, når man fylder 50 og 60, man får mere tid. Og som regel også flere penge og dermed mulighed for at føre drømmene ud i livet. Men det er jo ikke sjovt, hvis man har ondt i ryggen, for højt blodtryk, eller konstant er bange for at falde.

Find 2-3 timer i din ugeplan til kroppen

De fleste af os lever i en travl hverdag og har svært ved at finde tiden til at træne. Men sådan skal man ikke se på det, understreger hun.

- Folk synes måske, at det lyder af meget, at man skal træne 2-3 gange om ugen i en time. Men tænk på, hvor meget tid du ellers bruger på at se tv eller være på de sociale medier. Der ER tid i langt de fleste menneskers ugeplan til at træne 2-3 timer på en uge.

- Jeg er selv enlig mor til to børn, så jeg ved godt, at det med tiden, kan være svært. Men jeg prioriterer min krop højt, så hvis jeg skal lave en aftale med nogen, så sørger jeg for at lægge en time ind inden, hvor jeg kan dyrke sport. Og hvis der roder derhjemme, så prioriterer jeg at nå en løbetur, inden jeg prioriterer at rydde op.

- Derfor er jeg også stor tilhænger af høj-intensitetstræning, for så behøver det ikke tage så lang tid. Det vigtigste er, at man gør det kontinuerligt – det duer ikke at træne hårdt i en periode og så slet ikke.

Et stærkt hjerte er vigtigere end en stærk overarm

Hvis man skal fokusere sin energi det sted hen, hvor det gavner ens krop mest, så er det konditionen og kredsløbs-træningen, siger Lotte Arndal.

- Det er vigtigere at have et stærkt hjerte end en stærk overarm.

- Konditallet er det vigtigste parameter for, hvilken alder din krop har. Det er så vigtigt, at hjertet er stærkt og kan pumpe meget blod rundt i kroppen.