Få minutters motion kan gøre dig markant sundere

Ti minutters træning tre gange om ugen er nok til at gøreen stor forskel.

Det er dejligt at motionere. Alligevel er der mange, der ikke får gjort det. Men måske skal der ikke så meget motion til, som du går rundt og regner med. (© Colourbox)

Vi ved det alle sammen godt: Vi bør dyrke motion for at få et sundere og længere liv uden sygdomme.

Alligevel er mange tusinde danskere, der aldrig motionerer. Ofte er undskyldningen, at der ikke er tid i en travl hverdag, men det argument holder ikke rigtig længere.

De seneste år er der kommet fokus på meget kortvarig, men alligevel meget effektiv høj intensiv træning (også kaldet HIT). Og i dag udkommer bogen ”Høj puls”, der lover, at blot ti minutters træning tre gange om ugen er nok til at gøre dig mærkbart sundere.

Man behøver ikke være vild med motion

Bogen er skrevet af den engelske læge og videnskabsjournalist Michael Mosley, som også har lavet BBC-dokumentaren ”Sandheden om motion”.

Han beskriver sig selv som en person, der aldrig har været vild med motion:

- Man bruger timer på at svede på en motionscykel eller løfte tunge vægte. Og bagefter kommer de ubehagelige øjeblikke, hvor man træder op på vægten og opdager, at der ikke er sket en disse. For mig er motion noget, der skal udholdes, fordi man bliver nødt til det. Ikke noget, man gør af lyst.

Øget sundhed kan opnås med få minutter træning

Forskning viser, at høj intensiv træning (HIT) giver vægttab, bedre kondition og øget insulinfølsomhed, hvilket mindsker risikoen for at få diabetes. Og det kan altså opnås med meget lidt træning.

Michael Mosley begyndte selv med en form for træning, hvor han tre gange om ugen skulle spurte, alt hvad han kunne i tre gange 20 sekunder. Og efter fire uger var hans insulinfølsomhed forbedret med 25 procent.

- Det helt fantastiske ved HIT er, at det er hurtigt overstået. Og derfor er det en rigtig god metode for mennesker, der ikke kan lide at motionere, mener Michael Mosley.

I hans nye bog kan man blandt andet læse mere om gode råd om træningsprogrammer, motivation og forskningen bag træningsmetoden.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk