Fem gode råd til at komme i gang med triatlon

Drop det dyreste udstyr og find en klub med gode trænere, lyder nogle af rådene.

Starten på KMD Ironman Copenhagen i 2014. (Foto: Charlie Crowhurst © Getty Images)

I dag deltager over 3.000 jernmænd og -kvinder i Danmarks største Ironman-løb til KMD Ironman Copenhagen.

3,8 km svømning, 180 km cykling og 42 km løb lyder som en voldsom udfordring for mange, men mindre kan sagtens gøre det, hvis du har lyst til at prøve triatlon.

De seneste år er de korte triatlon-distancer blevet mere populære - især den såkaldte 4:18:4, som består af 400 meter svømning, 18 km cykling og 4 km løb.

Hvis du har lyst til at komme i gang med triatlon, er her fem gode råd fra Lars Kroman, der er tidligere formand TRI4, som er en af landets største triatlonklubber.

Fem gode råd

  • Tilmeld dig en klub med det samme, at du får lyst til triatlon. Nogle klubber har lang venteliste, så du kan komme til at vente længe, hvis du selvtræner først og så derefter tilmelder dig en klub.

  • Hvis der er venteliste i din lokale klub, så kan du godt finde gode trænere andre steder. Svømning er det teknisk mest krævende, så der kan det være en god ide at få svømmetræning af en privat instruktør eller i en svømmeklub.

  • Du behøver ikke købe en enkeltstartscykel til 40.000 kroner for at være med. Triatlon kræver blot et par løbesko og en racercykel, som kan købes brugt eller ny for fra 5000 kroner og opefter. Ofte er det kun eliten, der er gode nok til at få glæde af det meget dyre udstyr.

  • Husk regelmæssig træning i alle tre discipliner. Nogle kommer til at træne mest i en enkelt disciplin og bliver rusten i de andre.

  • Start stille og roligt. Mange kommer i begyndelsen til at træne mere, end de kan holde til, og så opstår der overbelastningsskader.

Facebook
Twitter