Genfind lysten til motion

Der var engang, jeg var god til at løbe. Nu kan jeg slet ikke finde motivationen - hvad gør jeg, spørger en bruger Lev Nus´motionsekspert, Marina Aagaard

Du skal kigge fremad, når du skal genfinde lysten til motion. (© colourbox)

-I 2005 fik en veninde mig med ud og løbe. Jeg blev rigtig vild med det, jeg tabte mig 18 kilo i løbet af ikke ret lang tid. Måske også fordi jeg dengang var nyforelsket.

Sådan lyder begyndelsen på et brevkasse-spørgsmål til Marina Aagaard.

Spørgsmålet fortsætter:

-Jeg fik det godt med led og muskler og følte mig rigtig godt tilpas, nød at det var let at købe tøj.
Efter halvandet år med mange gode løbeturer, to halvmarathon og flere 10 km-løb, fik jeg pludselig en fibersprængning i min ene lægmuskel.

Jeg kunne ikke løbe, og derefter er det aldrig blevet lige så godt at løbe.

Lige nu løber jeg tre-fire kilometer en til to gange om ugen, men jeg har ikke særlig meget lyst. Har diverse meget dårlige undskyldninger, nyt arbejde, der fylder 10 timer om dagen pga. lang transport tid etc.

Jeg har forsøgt med spinning, aerobic og zumba, men jeg er ikke blevet bidt af det - desværre. Og nu stiger vægten og jeg er led og ked af det.

Jeg går en halv time om dagen med min hund, men det får ikke rigtigt pulsen op.

Den helt vilde gode følelse jeg havde over løbet i 2005, har jeg aldrig fundet igen.

Hvordan får jeg min motivation igen ?

Vær ikke ked af det

Marina Aagaard svarer:

Stop straks med at være led og ked af det: Der er ikke noget formål med at hænge fast i tanken om, at der har været en mindre aktiv periode og at du for længe siden - i forbindelse med en forelskelse - tabte dig.

Vær glad og taknemmelig over alle de positive ting i din hverdag, barn, venner, hund og job, og vær klar over, at motivation og vaneændring ikke nødvendigvis opstår automatisk: Du skal hjælpe din motivation på vej, og du skal du give vanen og motionsglæden tid til at sætte sig fast igen.

Motivationen hænger sammen med viljestyrken, og det er klart, når man bruger sine mentale kræfter på nyt arbejde og lang transport, så er der mindre til overs til andet. Vær klar over det, giv tid og brug positive strategier.

Motion er dejligt

Mind dig selv om, at du ikke motionerer for at tabe dig, men fordi det er dejligt og din krop faktisk får det utroligt meget bedre af det. Husk strækøvelser, så dine lægge ikke driller igen.

Find ind til din motionslyst igen: Prøv andre motionsformer, måske sammen med din søn, eller andre typer holdtræning end de nævnte. Eksperimentér rigtig meget og gerne sammen med dine veninder: Prøv noget helt nyt i fællesskab, da alt tyder på, at du motiveres af varierede oplevelser. Skab din egen event.

Og tag en løbetur med veninden, der fik dig i gang med at løbe, eller meld dig ind i en løbeklub, hvor de laver målsætninger og løbeprogrammer, som varierer og gør det sjovt at løbe.

Tænk over, hvad der kan optimere de ture, du allerede tager, hvad gør det dejligt at løbe? Find frem til det eller find på noget nyt. Demotiverende motion er dårlig motion og fremmer ikke vægttab.

Hundeluftning ikke nok

Desværre er en gåtur med hunden ikke nok til effektivt vægttab. Er det en hund, der kan holde til at løbe, kunne du løbe eller intervalløbe sammen med den.

Hurtig spurt 30-60 sekunder, pause 30-60 sekunder. For eksempel 8-10 gange i træk. Det kan være en start, så du stopper vægtstigningen. Og når I går tur med jeres hunde i weekenden, så gør det til en hård tur med bakkegang og trappegang, det giver også mere.

Du har allerede vist, at du kan komme i god form meget og tabe dig, så der er ingen fornuftig grund til, at det ikke kan ske igen. Du skal bare finde den strategi, der motiverer dig nu og kun tænke fremadrettet.

Rigtig god træningslyst.