Fritid

Hvad er god løbestil?

Er der egentlig noget, der hedder god løbestil og dårlig løbestil? Og bør man tillægge sig en særlig løbestilart?

At dømme efter deltagerne ved VM i halvmaraton i sidste weekend, hvor der var stort set lige så mange løbestilarter, som der var løbere, så er der ikke noget, der hedder god løbe-stil, og noget der hedder dårlig løbestil.

Nogle løber meget foroverbøjet, andre læner sig nærmest tilbage. Nogle svinger meget med armene, mens andre holder armene helt tæt til kroppen. Nogle tager lange skridt, andre tager kortere.

Selv de professionelle løbere repræsenterede et bredt udsnit af løbestilarter, så det lader ikke til, at der er en bestemt måde for motionister og en bestemt måde for verdensmestre.

- Nej, altså hver løber sin løbestil, og det er som udgangspunkt rigtig fint, siger lektor i humanfysiologi på Professionshøjskolen Metropol, Lasse Kristian Suhr, der i øvrigt også selv deltog i løbet sidste lørdag.

Hold bare fast i din egen løbestil

Han mener ikke, der er nogen grund til at lægge sin løbestil om, hvis man er godt tilfreds med den stilart, man nu engang har.

- Det ser faktisk ud til, at hvis man ændrer betydeligt i sin løbestil, så får man flere skader. For kroppen vænner sig til stilen, og muskler og led tilpasser sig derefter.

- Så hvis du pludselig ændrer stil, bliver kroppen belastet på en ny måde, og så skal man egentlig starte forfra, som om man var nybegynder i løb.

Og det har langt de fleste meget svært ved, fordi de egentlig gerne vil fortsætte med samme træningsbelastning som hidtil, siger Lasse Kristian Suhr.

- Så man kan snakke meget biomekanik og fysikkens love for at komme hurtigt fremad og ikke bremse sig selv med en hæl-landing, men det er altså ikke nødvendigvis fornuftigt at lave voldsomt om på sin stil.

- Det handler nok i højere grad om at kombinere sin løbetræning med andre former for træning, og rigtig gerne noget styrke og mobiliseringstræning, for at blive en god løber.

De generelle løbe-råd

Lev Nu’s motionsekspert, Marina Aagaard, er helt enig.

Hun tør dog godt komme med tre bud på en generel god løbestil:

  1. 1
    En lige linje fra nakke til fødder, dvs. at man ikke knækker forover i hoften, så man bliver træt i lænden. Man kan derimod godt læne frem, falde ind i bevægelsen med hele kroppen, hvilket især passer til hurtigere løb.
  2. 2
    En landing på hele foden (eller forfoden, når man løber hurtigt), så belastningen fordeles jævnt over foden. Hvis man lander tungt, primært på hælen, kan det belaste fødder og underben.
  3. 3
    Relativt let og hurtigt løb, hvor man minimerer kontakt-tiden. Hvis man løber alt for langsomt, lander man tungt og øger belastningen på leddene. I stedet for at løbe langsomt vil det nok være en fordel at gå hurtigt.