Hvornår skal man begynde træningen før en skiferie?

Med bare lidt træning før skiferien kan du få mere overskud og færre skader.

(© Colourbox)

Mange står på ski i 6-8 timer om dagen, når de er af sted på skiferie. Og det kan være rigtigt hårdt for kroppen, hvis man ikke til daglig er fysisk aktiv.

Derfor er det en rigtig god idé at træne kroppen op før skiferien.

- Det giver både sjovere skidage med bedre skiløb, og det mindsker risikoen for at få skader, når kroppen har overskud og ikke bliver så hurtig træt, siger Marina Aagaard, der er fast motionsekspert på Lev Nu.

Men hvor tidligt før skiferien skal man så helst begynde at træne?

Det er optimalt at starte mindst tre måneder før skiferien

Det tager tid at bygge muskler og form godt op. Derfor anbefaler Marina Aagaard, at man træner 20-60 minutter 2-3 gange om ugen i tre måneder op til skiferien.

Og det gælder alle, der skal på skiferie. Både ung og gammel og begynder og ekspert har gavn af fysisk forberedelse før en uge på ski.

- Det er alle tiders gode investering i forhold til at bevare knæ, skuldre og håndled intakte. Og som bonus får man det meget bedre. Ikke bare på skiferien, men også i hverdagen, siger Marina Aagaard.

Lidt træning er bedre end ingen træning

Hvis du synes, at et par timers træning hver uge i tre måneder lyder af meget, så kan mindre også gøre det.

- Det er ikke spild af tid at begynde træningen blot en uge eller to før skiferien. Det er langt fra optimalt, men man kan nå at få lidt bedre balance og teknik. Næsten alt træning er bedre end ingenting, siger Marina Aagaard.

Hun påpeger, at man ikke behøver medlemskab i fitnesscentret eller løbesko for at lave skitræning. To gange 20-30 minutter om ugen med de rigtige øvelser hjemme i stuen kan være nok.

Facebook
Twitter