Løb i bare tæer kan give færre skader

Det kan lyde ukomfortabelt, men det er rigtigt sundt at smide skoene, når du løber.

(Foto: aroberlin © Scanpix Iris)

I tusindvis af år har vores forfædre løbet på bare fødder som det naturligste i verden, og vores kroppe er derfor blevet designet til at løbe på den måde.

Men i nyere tid har vi fået moderne løbesko, og det har ændret vores måde at løbe på. I dag lander langt de fleste løbere på hælen ved hvert skridt, hvor vores forfædre i bare tæer landede på forfoden.

For få år siden udkom den amerikanske bestseller "Born to run", og det gav en enorm fokus på barfodsløb og de positive sundheds-effekter, som det medfører.

Skoproducenterne hoppede med på trenden og udviklede minimalistiske sko til barfodsløberne, der ville løbe naturligt, men trods alt have en lille beskyttende sål under fødderne.

Barfodsløb kræver tid at lære

Men alligevel ser barfodsløb ikke ud til at have nået ud til den brede masse af løbere. Det vurderer Morten Zacho, der er studielektor ved Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet og redaktør på motion-online.dk.

- Barfodsløb havde en kraftig medvind for et par år siden, men i dag er det fortsat en lille niche for entusiaster, der gider lidt ekstra gener og besvær, siger Morten Zacho.

Problemet med barfodsløb er nemlig, at det er så anderledes end løb med sko på, at det kræver meget træning, lang tilvænning og kan gøre lidt ondt i starten. Man skal så at sige lære at løbe helt på ny.

Meget sundt at løbe naturligt uden sko

Det har mange motionister ikke tålmodighed til. Men det er rigtig ærgerligt, mener Morten Zacho.

- Barfodsløb er sundere, hvis man får lært det rigtigt og vænner sig til det. Man kan undgå eller slippe af med mange af skader i knæ, ben og hofte, som løb ellers kan give, siger Morten Zacho.

Han opfordrer derfor interesserede motionister og løbere i at prøve barfodsløbet af i løbet af sommeren, hvor det er varmt.

Man skal dog for alt i verden starte helt stille op. Ellers kan kroppen hurtigt for overbelastningsskader især i akillesene og lægmuskler, da kroppen slet ikke er vant til at løbe på den naturlige måde.

Gode råd til barfodsløb:

  • Gå så meget i bare fødder som du kan, når temperaturen er til det. Det er sundt for dine fødder og dine fødders velvære har betydning for hele kroppens velvære.
  • Start i det små med korte ture med mindst en dag pause imellem. Hvis du mærker unormal ømhed i underben eller fødder, så hold flere dages pause.
  • Kig på videoer på nettet for at lære den anderledes løbestil der kræves.
  • Supplér gerne dit sædvanlige løb med en smule barfodsløb. Du kan for eksempel tage sko og strømper i hænderne på de sidste fem minutter af hver løbetur.
  • Vælg underlag med omhu. De garvede barfodsløbere kan løbe overalt, men det tager lang tid at vænne sig til. Græs og strand er et rigtig godt underlag at starte på. Stier og asfalt er også fint, men husk at det kræver gradvis tilvænning.
  • Hvis du har problemer med akillessenerne skal du være meget forsigtig. Barfodsløb skåner knæ, hofter og ryg, men er ekstra hårdt for lægmuskler og akillessener.
  • Glemt alt om gode tider og lange distancer til at starte med. Gør det i stedet til en leg at optimere løbestilen i hvert eneste skridt.