Nu kan du spille brætspil og tablet på samme tid

Fysiske og digitale spil smelter sammen og bliver mere sociale.

Spil på tablets kræver som regel ikke fysisk og social kontakt mellem mennesker, men det bliver måske ændret fremover. (© COLOURBOX)

Rigtig mange af os bruger tablets og smartphones til at spille spil, og det er ikke unormalt at se venner og familiemedlemmer sidde side om side og glo ned i hver deres skærm med hver deres spil.

Det manglende sociale element er en af grundene til, at der stadig bliver udviklet og solgt masser af almindelige brætspil med brikker af pap, træ og plastik.

Og nu begynder man at kunne få det bedste fra begge spilverdener. Den seneste tid er der nemlig udkommet flere hybridspil, som er fysiske spil med digitale elementer.

- Der bliver i øjeblikket eksperimenteret meget med at lave spil, hvor du stadig har øjenkontakt og god stemning sammen med andre mennesker, men hvor de mange digitale muligheder også bliver udnyttet, siger spilekspert Thomas Vigild.

Flere fordele ved at kombinere fysiske og digitale spil

Thomas Vigild er juryformand for spilprisen Guldbrikken, spilanmelder for flere aviser og leder af spillinjen på Vallekilde Højskole.

Han mener, at der er flere fordele ved at tilføje digitale apps til sociale, fysiske spil. For eksempel kan en app gøre, at man hurtigere lære reglerne, og at appen kan udregne komplicerede regnestykker i avancerede spil.

Appens kunstige intelligens kan også bruges som med- eller modspiller i brætspil, hvor man tidligere skulle bruge en dommer eller game master.

- Der er rigtig mange muligheder for at lave fysiske spil på en måde, som man ikke ville kunne uden digitale hjælpemidler. Men det skal ske med måde, så det fysiske spil ikke mister det sociale element og alle sidder og glor ned i skærmen, siger Thomas Vigild.

Vi vil ikke se en revolution foreløbig

Foreløbig er der kun blevet udgivet forholdsvis få hybridspil, og der vil ikke komme en kæmpe bølge af dem lige foreløbig, vurderer Thomas Vigild.

- Digitale apps og elementer kræver meget arbejde, økonomi og ressourcer i forhold til almindelige brætspil, så det sætter en del begrænsninger.

- Så selv om vi vil se mange flere hybridspil, så tror jeg ikke, at det fremover bliver sådan, at stort set alle fysiske brætspil vil have digitale elementer, siger Thomas Vigild.