Sådan forbereder du din krop på skiferien

Stå længere tid på ski og undgå skader - en skiferie kan blive lidt bedre, hvis du træner en smule op til.

(Foto: Jeppe Michael Jensen © Scanpix)

Mange investerer gerne tusindvis af kroner i skiferien og nyt udstyr. Men en del skiturister glemmer også at investere lidt tid til at forberede kroppen.

En krop i nogenlunde form kan ellers gøre skiferien markant bedre, da man kan undgå træthed og skader.

- Stærkere muskler forebygger skader. Kroppen bliver simpelthen bedre til at stå imod det pres, der kommer fra skiene, siger Thomas Bergfors, der er fysisk træner i Københavns Skiklub.

Gå i gang med øvelser tre måneder før skiferien

Han anbefaler, at man begynder at styrke ben, ryg og mave tre måneder før skiferien. 30 minutters øvelser derhjemme et par gange ugen er nok til, at man tydeligt kan mærke forbedringen.

Et godt tip er både at lave langsomme, rolige øvelser og hurtige, eksplosive øvelser.

- Rolige øvelser træner styrken, mens de eksplosive øvelser træner sener og led og dermed forbereder kroppen til den hårde belastning fra skiene, siger Thomas Bergfors.

Løbeture før skiferien er også godt

Når du står på ski, så er gode muskler ikke nok. Du skal også helst have en rimelig kondition.

Konditionen kan forbedres på mange måder. Men gode gammeldags løbeture er faktisk noget af det bedste før skiferien.

- Løb kan sikre dig mod mange skader, for det styrker både knæ, hofter og fodled. Især terrænløb er godt, da et ujævnt underlag også styrker balancen, siger Thomas Bergfors.

FacebookTwitter