Sådan indstiller du dine skibindinger korrekt

Se hvordan du kan undgå en af de hyppigste årsager til alvorlige skader på skiferien.

(© Colourbox)

Husk at bruge et par minutter på skiferien på at tjekke, at skienes bindinger er indstillet rigtigt.

En af de hyppigste årsager til knæskader på skiløbere er nemlig, at skibindingerne er for stramme. For det betyder, at skiene ikke falder af, hvis du styrter.

- Hvis skiene bliver siddende på fødderne ved et styrt, så kommer de til at fungere som en meget tung vægtstang. Og så er der stor risiko for, at særligt knæene tager skade, siger fysioterapeut Tom Wedele Petersen, der er direktør i CityFys.

Sådan udregner du din korrekte indstilling

Bindingerne kan indstilles foran og bagved støvlen med en skruetrækker. Typisk på en skala fra 3-15.

Man finder sin egen indstilling ved at tage sin kropsvægt og dele den med ti. Og derefter skal man trække to fra.

- Det vil for eksempel sige, at en person med en vægt på 80 kilo skal indstille sine bindinger til seks på skalaen, siger Tom Wedele Petersen.

Sådan tester du om bindingen er korrekt indstillet

Når man har indstillet sin binding efter ovenstående regnestykke, så skal man teste, om indstillingen nu også er helt korrekt. Man skal sikre, at man lige akkurat kan vride sin skistøvle ud af bindingen.

- Jeg kan bestemt anbefale selvtest-metoden. Imidlertid er den svær at udføre og derfor ikke relevant for en nybegynder med mindre man har en instruktør ved sin side, siger Tom Wedele Petersen.

Du kan se, hvordan man udfører selvtesten her. Men husk altså at få erfarne skiløbere til at hjælpe med, at den er korrekt udført.

Facebook
Twitter