Sådan undgår du de hyppigste skader på skiferien

Slip skadesfri gennem skiferien ved at undgå de tre hyppigste årsager til skader.

(© Colourbox)

Tusindvis af danskere tager hver vinter på skiferie. Men mange får desværre ødelagt både ferien og de efterfølgende uger, fordi de kommer galt af sted og får en skade.

Og det er rigtigt ærgerligt, for de fleste af skaderne kan nemlig nemt undgås med sund fornuft og en bedre form. Det mener Marina Aagaard, der er fast motionsekspert på Lev Nu.

Hun har lige udgivet bogen Ski Fitness på eget forlag. Og her giver hun gode råd til, hvordan man kan undgå de tre hyppigste årsager til skiskader.

1) Indstil bindingerne på skiene korrekt

En af de hyppigste årsager til knæskader på skiløbere er, at skibindingerne er for stramme. Det betyder, at skiene kan blive siddende på din støvle, selv om du falder.

- Det er vigtigt at bruge nogle minutter på at kontrollere skibindingerne. For hvis ikke de er indstillet korrekt, så giver det markant større risiko for skader, siger Marina Aagaard.

Du kan få læse, hvordan skibindingerne skal være indstillet i artiklen her.

2) Vent med alkohol til efter skiløbet

For mange hænger alkohol og skiferie tæt sammen. Men der er en grund til, at man kalder indtagelse af alkohol på skiferier for after ski.

- Hvis man drikker alkohol før eller under skiløbet, så giver det næsten sig selv, at risikoen for uheld og skader øges, siger Marina Aagaard.

3) Forbered din krop på skiferien med træning

Som med al form for motion og fysisk anstrengelse, så er risikoen for skader mindre, hvis du er i form.

- Hvis man ikke til daglig er fysisk aktiv, så er en uge med dagligt skiløb i 6-8 timer for meget for enhver krop. Og selv hvis man har en grundform, så vil det være godt at styrke de områder af kroppen, der bliver særligt belastet af skiløb, siger Marina Aagaard.

Du kan få en smagsprøve på nogle af de gode ski-øvelser i nedenstående videoer.

Facebook
Twitter