Seks gode sundheds-apps til nybegynderen

Er det svært at komme i gang med de der løbe- og sundheds-apps, som vennerne og kollegaerne hele tiden taler om? Så er der hjælp at hente her. Lev Nu har bedt en ekspert vælge de seks bedste sundheds-apps til nybegynderen.

(© Colourbox)

Der findes i tusindvis af apps, programmer til din mobiltelefon, der kan hjælpe dig til at bevæge dig mere, spise sundere eller måle din puls.

Der findes faktisk så mange apps, at det er tæt på at være umuligt at finde rundt blandt dem. Og hvis du samtidig er nybegynder på app-området, kan det også være særdeles svært at finde rundt i dem.

Selftracking - mål dig selv Derfor har Lev Nu allieret sig med Anders Høeg Nissen fra P1-programmet Harddisken. Han er ekspert i selftracking, på godt dansk selvmåling.

I selftracking måler man alt fra sin puls, løbedistance, antal skridt til kalorier, søvnmønster og humør. Det har tidligere krævet ekstra udstyr, men kan i dag gøres med mobiltelefonen, som du har i inderlommen.

For at komme i gang skal du blot hente og installere en eller flere apps på din mobiltelefon. Disse apps bruger så mobiltelefonens indbyggede teknologi som fx GPS, accelerometer og kamera til at måle dine aktiviteter.

Nogle af dem kræver et aktivt input fra dig. Andre kan ligge i "baggrunden", mens de registrerer på livet løs.

Brugervenlige og sjoveMen hvilke apps, skal du vælge? Hvis man besøger Apples App Store på sin iPhone eller Google Play-butikken på sin Android-telefon, ligger der nærmest en uendelig mængde af sundheds-apps.

Man kan nemt spilde en bunke tid og desværre også penge i app-butikkerne.

Derfor har Lev Nu har bedt Anders Høeg Nissen udpege de seks bedste selftracking-apps. Men fordi de skal være til nybegynderen, har vi sat nogle kriterier op:

  • De skal være brugervenlige, så selv nybegynderen kan finde ud af at bruge dem.

  • De skal ligge på hans telefon; det vil sige, at Anders Høeg Nissen skal selv bruge eller have brugt dem.

Og så må de gerne være sjove.- Du skal være motiveretInden Anders Høeg Nissen sætter navn på seks gode sundheds-apps, har han en vigtig pointe:

- Du skal være motiveret for at ændre en vane, fx spise mindre eller løbe mere, inden du går i gang. Hvis du ikke er motiveret, så er der ingen grund til at installere en app, for så lader du bare være med at bruge den, siger Anders Høeg Nissen.

Seks gode sundheds-appsHerunder kan du se de seks apps, som Anders Høeg Nissen anbefaler til nybegynderen.

Du kan samtidig se hans kommentarer til dem og finde et link til dem. Alle seks apps findes i gratis-versioner.

.

.

The Eatery Bedømmer din mad

- Du tager et billede af dit måltid, uploader det, og så bliver det bedømt på en skala fra "Fat" til "Fit".

- Det er personerne i ens "The Eatery"-netværk, der rater maden på billedet. Jeg er i netværk med omkring 25 mennesker fra hele verden.

- Det er ikke en videnskabelig rating; du får ikke at vide, hvor mange kalorier, du har indtaget.

- Det med at tage et billede af sin mad og få nogen til at sige, om de synes, det er sundt eller ej, er med til at holde mig på rette kurs.

- Når man uploader sit billede, bliver man præsenteret for andre menneskers madbilleder, som man så rater. Det tager blot nogle sekunder, og på den måde holder du netværket i gang.

- Når et vist antal har ratet din mad, får du en score på den. Så kan du hen over en uge se, hvordan du har spist. Du går at vide, hvad der har været din bedste og din dårligste dag.

- Du skaber en visuel dagbog over dine måltider. Det er sjovt, at gå tilbage og se, hvordan man har spist i løbet af en periode.

Hent den her: App Store

.

.

Instant Heart Rate Måler din puls

- Den er sjov, fordi den udnytter din mobiltelefon på en ret kreativ måde. Første gang, jeg så den, tænkte jeg wauv.

- Den måler ved, at du sætter din finger på telefonens kamera. Helt præcist måler den farveændringerne i din hud, efterhånden som pulsen slår.

- Den er meget præcis. Det er plus minus nogle få procent. Pulsen er et rigtigt godt mål for, hvor meget man arbejder, og hvor sund man i øvrigt er.

- Man kan i øvrigt skrive noter til pulsmålingerne. Hvilken situation man var i, da man havde den puls.

Hent den her: App Store, Google Play, Windows Phone

.

.

Moves Tæller dine skridt

- Det er i virkeligheden en skridttæller, som bare kører i baggrunden. Den kræver ikke nogen eksterne dimser; den bruger udelukkende den teknologi, der er indbygget i telefonen.

- Den kigger både på GPS, accelerometer og så videre, og så får man sådan en fin rute over, hvor man har været.

- Man skal bare lade den køre i baggrunden, og når man så kigger på den, fx om aftenen, så får man at vide, om man har bevæget sig de obligatoriske 10.000 skridt - eller hvor mange kilometer, man nu har sat som mål.

- Det er i virkeligheden en motivator. Og det gode ved at have den kørende i baggrunden er, at du ikke skal huske at have din skridttæller i bæltet, og du skal ikke købe nogle ekstra dimser. Du skal bare downloade og starte denne app.

- Den er måske ikke helt præcis, og man kan også snyde den, fx ved at sætte sig i en bus, der bumler. Men hvorfor? Hvis man er interesseret i at blive sundere, så er der jo ingen grund til at snyde. Det er jo kun dig selv, du snyder.

Hent den her: App Store

.

.

Mappiness Måler dit humør

- På forskellige tidspunkter i løbet af dagen, beder den dig om at give en vurdering af dit humør og stemningsleje. Samtidig kan man skrive, hvad man laver, og hvem man er sammen med.

- Efter et stykke tid får du et billede af dit humør; er det jævnt? Går det meget op og ned? Hvor er du henne, når dit humør er højt? Hvem er du sammen med, når dit humør er lavt?

- Heldigvis fandt jeg ud af, at når jeg var sammen med min kæreste, så var mit humør generelt bedre

- Vær opmærksom på, at humør er en af de ting, der er ekstremt svært at tracke; det tager lang tid at få en "baseline"; finde gennemsnitstilstanden.

Hent den her: App Store

Google Play-alternativer: MoodPanda eller Boozerlyzer (track dit alkoholforbrug), hvis man føler sig i det introspektive, lidt-for-sjov-humør.

.

.

Striiv Bevægelses-spil

- Der hører i virkeligheden en skridttæller til, men man kan sagtens bruge appen alene.

- Her er brugt et spil som motivator. Man får små opgaver, man skal løse, og point derefter. Fx: Gå op af tre trapper, eller gå lige 1.000 skridt inden frokost. I spillet kan man så købe ting for sine point.

- Det er ret sjovt som koncept. For nogle mennesker det være en glimrende måde at holde sig i gang. Tænk bare på alle de mennesker, der spillede Farmville, og som blev fuldstændigt revet med af det.

- Det kan være ganske motiverende. Når først man har været oppe på syv dage med 10.000 skridt eller har fået 5.000 point, så vil man jo ikke stoppe, vel?

Hent den her: App Store

.

.

Sleep Time Registrerer din søvn

- Man lægger den under puden, og så tracker den dine bevægelser i løbet af natten.

- Den er måske ikke helt præcist; det er plus minus tyve procent. Jeg har prøvet at ligge vågen en time og bare stirre op i loftet. Og hvis man ikke bevæger sig, så tror den, at man sover.

- Men det er sjovt at se sin søvn visualiseret.

Hent den her: App Store, Google Play

Facebook
Twitter