Skøjteløb giver ben og baller af stål

Skøjteløb er super effektiv motion, uanset om du dyrker det på en sø eller i en hal.

(© Colourbox)

En af de populære discipliner ved vinter OL, i hvert fald blandt tv-seere, er hurtigløb på skøjter. Det er mand mod ur, det er fart med fare for at falde, og det er atleter i kropsnært tøj og karakteristisk løbestil. Det er fascinerende.

Men det er også en sportsgren, du sagtens kan kaste dig over som motionist, siger Lev Nu's motionsekspert, Marina Aagaard, der selv er vild med at løbe på skøjter, både ude og inde:

- Skøjteløb er godt for både kredsløbet, musklerne og motorikken.

- Det træner konditionen, og jo hårdere man skøjter til, desto mere effektivt er det. Skøjteløb i moderat tempo under 14 km/t forbrænder ca. 300-400 kcal per time. Det træner muskeludholdenhed i underkroppen og strammer bagdel og lår effektivt op. Det træner også de stabiliserende muskler, kropsstammen. Og så træner man dynamisk balance på et og to ben og til dels også reaktionsevnen, når man skøjter, hvor der er andre, som man skal løbe uden om (eller hoppe over).

Udendørs skøjteløb giver samtidig frisk luft - og så føles det ikke som træning, understreger Marina Aagaard, men som en sjov vinteraktivitet, der kan dyrkes med hele familien.

Skøjteløb er lidt risikabelt, så øv dig og bær hjelm

Skøjteløb er ikke direkte skidt for noget, men der er en lille risiko for sammenstød og fald, det vil sige, at hvis man har en dårlig balance og skøre knogler, kan det være for risikabelt.

- Ved fald er der en risiko for håndled, haleben eller hoved, så det kan være en ide at bære en hjelm, fx en skihjelm tilføjer Marina Aagaard.

For at det er sjovere at løbe skøjter:

  • Få undervisning, lær de grundlæggende teknikker.

  • Sørg for at skøjterne passer ordentligt. Jeg anbefaler ishockey-skøjter, som er lettere at skøjte i end kunstskøjter.

  • Skøjterne skal sidde godt; hælen skal røre støvlen bagtil, mens der skal være lidt luft foran tæerne.

  • Skøjterne skal snøres godt, så de sidder til om hæl og ankel. Snørebånd er lidt bøvlede, men de får skøjterne til at sidde bedre.

  • Skøjterne skal være slebet godt (1-2 gange per sæson, med mindre man skøjter ude, så skal det være hyppigere), så de griber godt fast i isen.

  • Ved skøjteløb på søer, sørg for at isen er sikker - kig efter skiltning. Tag ingen chancer.

Facebook
Twitter