Undgå at fitness-medlemskortet samler støv: Kom godt i gang

Kom godt i gang med at træne, så du undgår du skader. Så kan du også bedre holde træningen gående.

Timerne med en personlig træner kan være givet godt ud i forhold til at holde træningen gående i det lange løb. (© Colourbox)

Næsten uanset hvor i landet du befinder dig, så er der aldrig langt til et fitness-center.

En lang række fitness-kæder har etableret trænings-centre i hver en afkrog af landet.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er Master i Fitness og Træning fra Syddansk Universitet og er ekstern lektor på Ålborg Universitet (Idræt).

Spørg Marina
Har du et spørgsmål om motion, som du kunne tænke dig at stille til Marina Aagaard, så skriv det til os her

Så du kan altid komme til at tune kroppen og tone musklerne.

Og det gælder uanset, om du er til holdtræning i form af gammeldags aerobic, body pump, steptræning, yoga eller pilates.

Eller om du mere er til at træne med - og i en vis forstand også mod - dig selv med håndvægte og træningsmaskiner.

Er du en af de få, der endnu ikke er hoppet på bølgen, men har lyst til at give det en chance, så kom godt i gang med disse få gode råd fra motionsekspert på Lev Nu, Marina Aagaard.

Hun giver gode råd om sport og motion i Lev Nu's brevkasse. Skriv til hende via linket i boksen her til venstre.

Gode råd til, hvordan man kommer i gang uden skader

  • Start med en instruktionstime; selvom fitness er rimeligt simpelt, så er der alligevel nogle væsentlige teknikdetaljer, som gør en stor forskel; når man gør det rigtigt, får man meget mere ud af træningen og minimerer risikoen for skader.
  • Start på lavt niveau; få øvelser, lav belastning, kort varighed og øg gradvist. Det gælder både styrke, kondition og anden aktivitet. I starten skal man undgå meget hård anstrengelse, for det overbelaster (senere kan hård træning være en fordel).
  • Mærk efter i kroppen. Træningen skal føles på en god måde i musklerne. Der må ikke føles ubehag; undgå eksempelvis træthed og irritation af leddene såsom knæ, lænderyg, skuldre, håndled m.fl.

Det er ikke så svært at holde gejsten oppe i begyndelsen, hvor man lige har anskaffet sig medlemskort til fitness-centret, nye sko og masser af gå-på-mod.

Men med tiden kan det for nogle være svært at holde kadancen, og medlemskortet ender lige så stille i skuffen, hvor det samler støv. Men sådan behøver det ikke være.

Gode råd til, hvordan man fastholder træningen

  • Træn sammen med familie eller venner. Hjælp hinanden af sted og hold hinanden op på træningsaftaler. Alternativt brug en kalender, som holder en fast i egen træning, eller andre hjælpemidler: Lyt til din favoritmusik eller brug en træningsapp med programmer og udfordringer.
  • Træn det, der er sjovt – skal det fx være holdtræning eller individuel træning. Varier gerne træningen og prøv noget nyt en gang imellem. Obs.: I starten er det bedst med et let, overskueligt og ensartet program; når man så er stærkere og mere træningsvant, er der utallige valgmuligheder.
  • Træn op til et eller andet; fx geocaching med familien, et dansearrangement, en cykel- eller gang-event i en god sags tjeneste, et specialløb med naturoplevelser eller en firmastafet. Det giver nye sjove oplevelser sammen med andre.

Er du så først kommet godt i gang med træningen, så er det selvfølgelig også vigtigt at udvikle sin træning, så den ikke står i stampe.

Gode råd til, hvordan man udvikler sin træning

  • Sæt konkrete mål, undgå "jeg vil i bedre form", vær i stedet præcis: "Om to måneder kan jeg løbe 2 km" (eller tage 10 armstrækninger i strakt krop eller nå tæerne). Brug ur eller pulsur til at motivere og hjælpe til at nå målsætningen; træn på tid (med god teknik) og lav små konkurrencer med dig selv.
  • Test dig selv hver 2.-3. måned. Man kan teste alt muligt, ikke bare styrke og kondition, men også balance, smidighed, hoppehøjde osv., så man tydeligt kan se at træningen rent faktisk virker på mange fronter – det er motiverende. På nettet kan man finde fitness tests og scoretabeller.
  • Få en personlig træning og programlægning. Find en dygtig træner, som evt. kan noget særligt inden for dit interessefelt. Et grundigt tjek af ens træningsteknik (som ofte går lidt fløjten undervejs) og et specialprogram med nye øvelser kan gøre en meget stor forskel, så man får ny motivation og endnu bedre træningsresultater.