Vi får bedre service i udlandet end i Danmark

Kun 14 procent synes, at der er bedre i service i Danmark end i udlandet.

(Foto: © Khakimullin Aleksandr, Colourbox)

Hvis du skal på ferie i udlandet her til sommer, så husk at nyde den gode service i restauranter, butikker og andre steder. For herhjemme i Danmark er der nemlig ikke lige så god service som i udlandet.

Det mener 30 procent af danskerne ifølge en undersøgelse som Epinion har lavet for DR. Til sammenligning mener kun 14 procent, at serviceniveauet i Danmark generelt er bedre end på den anden side af grænsen.

- Det bekræfter, hvad vi længe har hørt fra udenlandske gæster. Vi kan ikke længere diskutere, om serviceniveauet i Danmark er godt nok. Vi er nødt til at acceptere, at vi skal gøre det bedre, siger direktør Henrik Meng fra Meng & Company, der laver konsulentarbejde inden for kundeservice.

God service er lyst til at hjælpe

Henrik Meng mener, at der er to hovedproblemer, når det gælder service i Danmark.

Det ene problem er uvidenhed, som når ansatte simpelthen ikke er blevet oplært til at kunne svare på kundernes vigtigste spørgsmål. Det andet er ligegyldighed, som når man spørger en ansat efter en vare, og de svarer "hvis den ikke er på en hylde i butikken, så har vi den nok ikke".

- Nogle ansatte i Danmark ser ikke ud til at mene, at kundepleje er deres ansvar. De synes, at kunder er til besvær og forstyrrer dem i deres "rigtige" arbejde. Vi skal væk fra den indstilling og hen til en ægte empatisk lyst til at hjælpe vores kunder, siger Henrik Meng.

Danske lønmodtagere vil ikke være underdanige

Henrik Meng mener, at den dårlige service kan skyldes en misforstået opfattelse af det danske kernebegreb om lighed. Mange ansatte vil ikke være underdanige over for kunderne og synes ikke, at det er fint at hoppe og springe for kunderne.

- Men det er en stor misforståelse. Som ansat og privatperson så stiger vi jo tværtimod i folks anseelse, når vi giver en personlig og god service. Vi skal tænke på kunderne som stamgæster, der skal synes, at vi er en god vært, siger Henrik Meng.

I denne artikel kan du læse hans tre gode råd, om hvordan man som kunde får bedre service. Og du kan se mere om emnet i Aftenshowet klokken 19.05 på DR1.