VIDEO Sådan laver du en yoga solhilsen

Er du nysgerrig på yoga, så lær en nem og populær øvelse af motionseksperten.

(© Marina Aagaard)

Har du aldrig prøvet yoga, men har lyst til at prøve det af, så den populære øvelse kaldet Solhilsen et godt sted at starte.

Her er en kort vejledning i video og tekst fra motionseksperten Marina Aagaard, der svarer på spørgsmål om motion i brevkassen på Lev Nu.

Sådan gør du

Start: Stå med fødder samlede eller hoftebredde og fødderne solidt plantet i gulvet.

Vejrtrækningen følger kroppens bevægelser: Indånd, når du åbner kroppen, så der bliver plads til luft. Udånd, når du lukker kroppen sammen. Træk vejret dybt, roligt og regelmæssigt. Undgå at forcere vejrtrækningen.

Følg disse trin et af gangen:

  1. 1

    Indånd Stræk krop; arme op ved siden af ører, bøj krop let bagover

  2. 2

    Udånd Bøj fremover, luk krop sammen, hænder i gulv (hvis muligt)

  3. 3

    Indånd Ret lidt op, åbn bryst, kig frem, fingerspidser i gulv

  4. 4

    Udånd Hænder i gulv, gå eller hop ben bagud i planke og sænk kroppen ned

  5. 5

    Indånd Stræk krop, åbn bryst, kig frem, underkrop i gulv, eller hænger; støt på hænder og fodrygge.

  6. 6

    Udånd Skub krop bagud og op, bagdel op (hundestilling hoved ned). Fortsæt eller tag 5 åndedrag.

  7. 7

    Indånd Gå eller hop frem, kig frem åbn bryst, (hånd) fingre i gulv

  8. 8

    Udånd Bøj fremover, luk krop sammen, hænder i gulv (hvis muligt)

  9. 9

    Indånd Ret op til oprejst stilling, løft armene frem og op, op over hoved.

  10. 10

    Afrunding (overgang): Udånd, sænk arme ned og stå i startstilling.

Gentag øvelsen 5-10 gange i træk efter lyst og behov. Moderat eller langsomt tempo.

I dette videoklip kan du se Marina Aagaard vise øvelsen Solhilsen A, som er beskrevet ovenfor:

Der findes også en Solhilsen B, som du kan se Marina Aagaard vise i dette videoklip:

Facebook
Twitter