Youtube-stjerner kan leve af at spise pølser og lægge make-up

De er teenagere, men tjener en god månedsløn på at lægge hverdagsvideoer på youtube. Youtuberne rammer den unge målgruppe, som nærmest er stoppet med at se traditionelt tv, lyder forklaringen.

Albert Dyrlund Jensen (tv) er youtuber og viser her journalist Anders Agger en video, hvor han kaster op.

De sidder på deres teenageværelser og optager videoer af, at de taler om drenge, lægger make up, eller taler om hvordan de absolut ikke forstår de matematiklektier, de sidder og laver i allersidste øjeblik.

Og i det sekund, de lægger videoerne op på websiden Youtube, bliver de set, liket og kommenteret af tusindvis af unge danske fans.

Klik play på videoen i toppen af artiklen og se Anders Aggers møde med youtuber Albert Dyrlund Jensen

Tusindvis af likes og kommentarer

I aftenens afsnit af ’Indefra med Anders Agger’ på DR2 kigger journalist Anders Agger nærmere på de danske Youtube-stjerners hverdag. Deres popularitet har de senere år nået uanede højder, og de unge bliver fulgt af mange hundrede tusinder danske teenagere hver dag.

I udsendelsen ser man, hvordan de unge såkaldte youtubere filmer sig selv, mens de taler om drenge, laver matematik-afleveringer, spiser pølser eller kaster op – for kort efter at få tusindvis af likes og kommentarer fra deres fans, som elsker videoerne.

En god månedsløn

Og det er ikke kun opmærksomhed, de unge stjerner får ud af deres karrierer online – mange af stjernerne tjener en god månedsløn, fortæller Adrian Langer, der er direktør i virksomheden Splay, som er agent for de unge youtubere og hjælper dem med at styrke deres forretning.

- De tjener penge på de reklamer, der bliver vist inden videoen, og alene den indtjening giver mange af dem en månedsløn, de kan leve af. Derudover kan de holde foredrag, udgive bøger, udvikle apps og tjene penge på at deltage i tv-programmer. Og endelig har mange af dem samarbejder med virksomheder, fortæller han.

Et talerør til de unge

Samarbejderne kan være om at omtale et konkret produkt, prøve en læbestift i en video eller drikke en bestemt sodavand. Men det kan også være samarbejder med interesseorganisationer om adfærdsændrende kampagner:

- Lige nu har vi nogle youtubere, der er involveret i en kampagne om at passe på med fyrværkeriet til nytår, og andre der er del af en kampagne om at opføre sig ordentligt på nettet. Youtuberne er et godt talerør til de unge, og det har virksomhederne og interesseorganisationerne fået øje på, fortæller Adrian Langer.

Han ønsker ikke at sætte tal på de unges månedsløn, men det er en god løn, som man kan leve af, understreger han.

De ældre forstår det ikke

I tv-programmet undrer Anders Agger sig – som så mange andre - over, hvordan youtuberne kan tjene penge på de simple videoer. Det er en forundring, som Adrian Langer ofte oplever.

- Rigtigt mange undervurderer, hvad de her unge youtubere kan. Det er typisk, fordi den ældre generation simpelthen ikke forstår, hvordan de unge bruger Youtube i dag, og hvad de gerne vil se. Youtuberne er ægte og autentiske, og de rammer den unge målgruppe i en grad, som ikke er set før. De unge er jo nærmest stoppet med at se traditionelt tv og ser i stedet Youtube, siger Adrian Langer.

- Det har overrasket mig at opleve, hvordan der bliver set ned på Youtube-området, for det er et område, som stadig er i en næsten eksplosiv vækst. Hvis man vil have de unge brugere til at se ens indhold, er det Youtube og andre sociale medier, man skal møde dem på. Det har overrasket mig at opleve, hvor langsomt traditionelle tv-stationer har været til at omstille sig til den tendens.

Facebook
Twitter