12 gode råd til at stoppe med at ryge

Få gratis rådgivning til at lave en detaljeret plan, lyder et af rådene i ny kampagne.

Tag beslutningen om at kvitte tobakken i dag - men vent med at stoppe, indtil du har lavet en detaljeret plan for dit rygestop. (© ColourBox)

Det kan være rigtigt svært at stoppe med at ryge, og det sætter Sundhedsmagasinet på DR1 fokus på i aftenens program.

Faktisk har tre ud af fire rygere forsøgt at kvitte smøgerne uden held.

Et af problemerne er, at mange forsøger at droppe cigaretterne fra den ene dag til den anden uden nogle former for støtte og plan - og den metode er der ikke mange, der lykkes med.

- Faktisk lykkes det kun for fire procent af dem, der prøver at blive røgfri ved at tage en kold tyrker. Hvis man for alvor ønsker at stoppe, kan et gratis rygestopkursus hos kommunen eller telefonrådgivning øge chancerne betydeligt. Især for dem, der også gør brug af rygestop-medicin samtidig, siger Mads Lind, der er specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

Ifølge den nye kampagne 'Hjælp til rygestop' er der hele fem gange så stor sandsynlighed for at blive røgfri, hvis man får professionel rådgivning.

Du kan læse meget mere om rygestop på kampagnens hjemmeside og få gratis rådgivning på Stopliniens telefonrådgivning på 80313131.

12 gode råd fra Stoplinien

  • Tag den endelige beslutning om at blive røgfri.

  • Find de tre vigtigste grunde til at blive røgfri, og skriv det gerne ned.

  • Beslut dig for en stopdato - stopdatoen kan ligge i den nærmeste fremtid eller lidt længere ude i tiden, så rygestopperen har tid til at forberede sig både mentalt og praktisk.

  • Øv dig i at bryde dine mønstre - eksempelvis ved at ryge andre steder end du plejer eller forlæng pauserne mellem cigaretterne.

  • Man kommer lettere igennem et rygestop ved at bruge nikotinerstatning, så find ud af hvilke produkter, der passer dig bedst.

  • Dagen inden stopdatoen, fjernes alt, hvad der minder dig om rygningen.

  • Lav en detaljeret plan for, hvad du kan gøre for ikke at ryge og for at håndtere abstinenser: afled dig selv, hold fast i dine tre grunde til rygestoppet, fokuser på de positive forandringer, dyrk motion, lav dybe vejrtrækninger osv.

  • Fortæl om dit rygestop til dem du kender.

  • Mind dig selv om, at rygetrangen kommer i bølger og går over igen.

  • Hvis du falder i, så lad være med at bebrejde dig selv, og skynd dig op på hesten igen.

  • Tænk over, hvordan du kan holde dit rygestop på længere sigt.

  • Husk at være stolt af dig selv, og ros dig selv, for hver dag du er røgfri.

Facebook
Twitter