8 gode råd: Sådan håndterer du kroniske smerter

Marianne Gajhede har kroniske smerter, og nu underviser hun andre i at håndtere dem bedst muligt.

Det kan være svært at undgå frustrationer, hvis man lider af kroniske smerter. Men der findes redskaber, der kan hjælpe med at lindre smerten, så den fylder mindre i hverdagen. (© ColourBox)

Man mener, at omkring 850.000 voksne danskere lider af kroniske smerter - det vil sige, at de har haft smerter i mere end seks måneder.

En af dem er 59-årige Marianne Gajhede, der for 12 år siden fik en blodprop i hjernen, så hun blev lam i den ene side og måtte vinke farvel til jobbet som regnskabsholder.

- Mit motto var før i tiden, at man kan, hvad man vil. Og så blev jeg lige pludselig sat i en situation, hvor jeg ikke kunne, hvad jeg ville, siger Marianne Gajhede.

Få et godt liv trods smerter

I dag underviser hun to dage om ugen på det gratis kursus 'Lær at tackle kroniske smerter', som udbydes i 45 kommuner.

For hende handler det ganske enkelt om at få det bedste ud af livet, selv om hun og mange andre formentlig aldrig slipper helt af med smerterne.

- Jeg vil deltage i livet. Jeg vil ikke være en, der sidder og kigger på, siger Marianne Gajhede.

Sundhedsmagasinets vært Peter Qvortrup Geisling får tips af Marianne Gajhede, om hvordan man håndtere kronisk smerte.

8 gode råd

På hjemmesiden patientuddannelse.info kan du læse mere om kurset 'Lær at tackle kroniske smerter', og du kan også se, hvilke kommuner der udbyder det.

På kurset lærer man blandt andet om disse otte tips, som har hjulpet Marianne Gajhede og mange andre med kroniske smerter.

  1. Tag kontakt til ligesindede. Kroniske smerter en usynlig sygdom, som kan være svær at forstå for mange folk. Det kan derfor være en stor lettelse i sig selv blot at møde andre med kroniske smerter, så man kan føle sig forstået og føle sig "normal" sammen med andre.
  2. 'Self-efficacy' - evnen til at lære at tro på egne evner. Øv dig i at sætte dig et mål og nå det. Begynd at motionere eller læse en bog, selv om du måske ikke tror på, at du kan. Hjælper du dig selv med at klare ting, som du ønsker, så giver det mere overskud.
  3. Sund kost og fysisk aktivitet. Alle har hørt det tusind gange før, men sund livsstil hjælper på det meste. Prøv det af, og læg mærke til, på hvilke måder det gør dig godt.
  4. 'Pacing' - balance mellem at være i gang og hvile. Lær hvornår det hjælper dig at tage nogle hvil. Hvis man får en bedre balance mellem aktiviteter og hvile, så vil man opleve at få meget mere ud af dagen og at have mere energi om aftenen.
  5. Visualisering. Lær hvordan du kan få et fristed, hvis du med lukkede øjne danner dig behagelige billeder i hovedet. Det kan for eksempel være at visualisere en dejlig gåtur i en fredelig skov. Mestrer man teknikken, så kan det bringe en væk fra smerterne.
  6. Vejrtrækningsøvelser. Vores vejrtrækning kan styre, hvor afslappede eller hvor anspændte vi er. Med rolig vejrtrækning kan man få jordforbindelse og flytte fokus væk fra tanker og smerte.
  7. Afledning. Jo mere du tænker på smerten, jo mere fylder den. Du kan aflede dit fokus på smerten på et hav af måder. For eksempel ved at koncentrere dig om at synge eller lave taløvelser som at starte på 100 og trække tre fra hele tiden (100, 97, 94, 91, 88 osv.).
  8. Håndter dine følelser. Vanskelige følelser som frustration, vrede og angst er en naturlig del af sygdom. Mange bekymrer sig om, hvordan fremtiden vil blive. Vil man få det værre eller miste sit job, eller hvordan påvirker det ens kære. Det er vigtigt at lære at håndtere de vanskelige følelser, så de ikke æder en op.

Du kan se hele Sundhedsmagasinets program om smerte på DR1 i aften klokken 21:55 eller derefter på dr.dk/tv.