BREVKASSE Bør jeg restituere efter massage?

Skal musklerne have en hvile-dag efter massage, lige som efter en hård træning?, spørger en bruger.

Nej, tværtimod, svarer læge Britta Weyer. Massage kan hjælpe restitutionen i musklerne på vej. (Foto: Gary Burchell © Getty Images)

"Jeg har et spørgsmål om restitution. Normalt er det jo sådan, at når man fx har været i fitness-center og træne med diverse maskiner, bør man dagen efter 'holde fri', så kroppen kan restituere.

Men hvordan forholder det sig med massage? Når man fx får masseret skulder, nakke etc., hvilket jo mærkes som noget af en omgang, bør kroppen så også gives tid til at restituere, inden man laver fitness - så man fx ikke går ned og træner dagen efter massage?"

SVAR:

Jeg vil nødig møde din massør! Man regner jo med, at massage skal give afslapning og velvære, ikke behov for at komme sig…

Men, spøg til side! Når man træner hårdt, sker der ganske små skader i muskulatur, sener og ledbånd i form af mikroskopiske overrivninger, eventuelt en ophobning af affaldsstoffer, foruden at musklernes energidepoter tømmes.

Det sker på grund af de særdeles aktive processer, der foregår i muskelfibrene under aktivitet og det træk, der udøves på især sener og ledbånd – jo hårdere træning, jo kraftigere påvirkning.

Restitutionsfasen skal sikre kroppen tid til at få udbedret skaderne og få gang i den muskelopbyggende proces, inden musklerne og de omgivende væv udsættes for en ny belastning.

Massage fremmer restitution

Massage derimod, påvirker musklerne passivt, de skal altså ikke selv arbejde, og den bør derfor ikke kunne medføre samme type småskader, og dermed behov for restitution.

Tværtimod kan massage ofte bruges til at fremme restitutionen af hårdt belastede muskler – tænk bare på, når cykelrytterne få deres velfortjente massage efter en overstået etape.

De for reparationen nødvendige næringsstoffer når frem til musklerne med blodet, energidepoterne fyldes op ad samme vej. Affaldsstofferne transporteres bort både med blodet og gennem lymfesystemet.

Massage kan øge blodgennemstrømningen til de behandlede muskler, og det er især på den måde, restitutionen hjælpes på vej. Derudover kan massage være med til at fremme smidigheden, bevægeligheden i muskler og led, og reducere ømhed. Enkelte undersøgelser tyder på, at massage måske kan påvirke inde i selve muskelcellerne, men det er generelt et endnu ikke særlig udforsket område.

Så, selvom du oplever det som ’noget af en omgang’, og man i høj grad kan være noget groggy efter en god gang massage – de fleste massører vil da også anbefale dig at afslutte behandlingen med at tage den lidt med ro – så skulle der ikke være spor i vejen for at træne igen dagen efter.

Helst tværtimod!

Facebook
Twitter