BREVKASSE Er det skadeligt at dele sin nattesøvn op?

Vi hører ofte, at vi skal sove syv-otte timer i døgnet for at fungere optimalt. Men hvem siger, at de timer nødvendigvis skal soves i træk.

Er det okay at sove en-to timer om dagen, hvis jeg kun har sovet fem-seks timer aftenen før, spørger vores bruger. (© Gettyimages)

Spørgsmål til brevkassen:

Kan man dele søvnen op? Eller er det et must at sove de syv-ni timer i træk? Jeg har fået vane for at tage en lur på en-to timer, hvis jeg kun sover fem-seks timer natten før. Det skyldes, at jeg arbejder om morgenen såvel som aftenen, og jeg vil derfor gerne være oplagt til at arbejde i døgnets senere timer.

Jeg kan ikke mærke forskel på, om jeg sover otte timer i træk eller sover seks timer om natten og så to timer senere på dagen. Derfor er jeg nysgerrig efter at vide, om det er sundhedsskadeligt at dele sin søvn op, eller om man roligt kan gøre det, såfremt man ikke føler, at det forværrer ens helbred?

Svar fra Britta Weyer:

Hvis du føler dig veludhvilet, er der al mulig grund til at tro, at du får søvn nok. En meget uregelmæssig døgnrytme kan dog i længden udgøre en risikofaktor.

Tilstrækkelig søvn er helt basal for helbredet, på linje med kost og motion. Under søvn regenerer kroppen, immunforsvaret arbejder, hjernen bearbejder oplevelser, lagrer informationer og ’genoplader’. De fleste voksne har brug for syv-otte timers søvn for at føle sig udhvilet og tilpas, dog med ret store individuelle forskelle.

En nogenlunde regelmæssig døgnrytme er vigtig, da søvn på mere usædvanlige tidspunkter ofte har en dårligere kvalitet end nattesøvnen, på grund af hjernens ’indbyggede ur’.

Langvarigt ’rod’ i døgnrytmen følges endda af en højere forekomst af en række sygdomme, deriblandt depression, type 2 diabetes og visse kræftformer, men årsagssammenhængene er endnu ikke klare.

Ved undersøgelser af søvn findes ofte dårlig overensstemmelse mellem forsøgspersoners oplevelse af hvor meget og hvor godt de sov, og det, forskerne måler. Det understreger vigtigheden af at kende sig selv og sine behov.

Det indre ur

Søvnen styres dels af vores indre ur, dels af ydre påvirkninger, frem for alt lys, og så af vores vaner.

Den indre døgnrytme udgår fra særlige celler i hjernen, som påvirker blandt andet graden af vågenhed, kropstemperatur og en række hormoner. Denne indre rytme kan afvige noget fra døgnets 24 timer (her ligger måske forklaringen på A- og B-mennesker).

Dagslyset ’stiller’ vores indre ur. Især blåt lys virker ’vækkende’, hvilket er smart, når det er det blålige morgenlys, som gør os kvikke og klar til en ny dag – men forstyrrende, når det i stedet er blåt skærmlys, der ’vækker’ om aftenen og gør det sværere at falde i søvn.

Kunstigt lys døgnet rundt, TV, computere, vækkeure og andre forstyrrelser, kalendere og arbejdsskemaer, som vi skal tilpasse os, snarere end det modsatte, sætter det moderne menneskes søvn under hårdt pres og gør det sværere at fornemme, hvad ens naturlig søvnrytme egentlig er.

Første og anden søvn

De syv-otte timers sammenhængende søvn, vi nu ser som ideal, er næppe en naturgiven selvfølge. For nogle hundrede år tilbage synes det at have været normen at sove i flere omgange.

Talrige historiske kilder nævner ’den første’ og ’den anden søvn’, forstået som, at man typisk gik i seng tidligt og sov nogle timer, derefter var vågen en periode (efter sigende typisk brugt på bøn, læsning eller sex!) og så atter sov nogle timer. Ifølge nogle forskere bidrog den rytme til at modvirke stress.

Den opdelte søvn er også brugt i forsøget på at skære ned på den samlede søvnmængde, hvilket næppe kan anbefales.

Vigtigt at føle sig frisk

Der er altså ingen absolut sandhed, så det bedste mål må være, om du føler dig frisk. Prøv eventuelt at sammenligne med en mere jævn og almindelig døgnrytme over en periode, helst over nogle uger.

Hvis ikke du mærker forskel, er det nok ikke noget større problem for dig – det kan jo også tænkes, at dit grundlæggende søvnbehov ikke er meget større end de fem-seks timer, du får i forvejen.

https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1125497220834134

Facebook
Twitter