BREVKASSE Hvor sunde er æbler?

Et æble om dagen holder lægen fra døren, siger man på engelsk - men er der sandhed i det, spørger en bruger læge Britta Weyer?

Æblers fiberstoffer (pektin især) medvirker til at beskytte mod hjerte-karsygdomme og forhøjet kolesterol, både ved at binde fedt i tarmen og ved at stabilisere blodsukkeret. (© Gettyimages)

Spørgsmål til brevkassen:

For nogle år siden - jeg tror, det var i 2011 - var der nogle forsøg om æblers gode egenskaber - specielt i forbindelse med hjerte-karsygdomme og kolesterol.

Der blev dengang skrevet, at der var flere forsøg i gang, og man mente at få flere resultater senere hen.

Jeg har desværre ikke set noget nyt siden og vil derfor høre, om I eventuelt kan finde ud af, om der er flere gode resultater om daglig æblespisning?

Svar fra Britta Weyer:

Der er masser af godt at sige om æbler - så, selvom jeg ikke lige er stødt på banebrydende nye forskningsresultater, er der al mulig grund til at genopfriske alt det gode, vi ved.

Æbler indeholder masser af vitaminer (deriblandt A, B1, 2 og 6, C, E og K), mineraler og sporstoffer (som calcium, kalium, fosfor, jern, magnesium og zink), fibre, antioxidanter (polyfenoler, såvel som nogle af vitaminerne og mineralerne) og flavonoider, som giver farve og smag og synes at kunne modvirke en række sygdomme. Alt sammen stoffer med betydning for immunsystem, stofskifte, fordøjelse, væskebalance, nervesystem, muskler og bindevæv – og sikkert meget mere!

Æblers gode fiberstof

Æblers fiberstoffer (pektin især) medvirker til at beskytte mod hjerte-karsygdomme og forhøjet kolesterol, både ved at binde fedt i tarmen og ved at stabilisere blodsukkeret. Desuden tyder det på, at de også modvirker aflejringen af kolesterol i blodkarrene, de aflejringer, som på sigt medfører karforsnævringer og risiko for forhøjet blodtryk og blodpropper.

Fibrene er også med til at regulere tarmfunktionen – alt efter behov kan de sætte gang i træge tarme eller modvirke tynd mave ved at opsuge ekstra væske. Ikke for ingenting er revet æble – med skræl!- et godt gammelt husråd mod diarré.

Endelig kan fibrene binde skadelige stoffer og skaffe kroppen af med dem via afføringen.

Med og uden dokumentation

Æbler er også med til at nedsætte risikoen for så forskellige sygdomme som diabetes, forskellige kræftlidelser (bryst-, tarm- og lungekræft blandt andet), nogle neurologiske sygdomme, som Alzheimers og Parkinsons, synsnedsættelser, lungelidelser, såvel som overvægt (både ved at være en god, kalorielet snack - og sandsynligvis også ved at fremme en sund tarmflora) samt galdesten og hæmorroider.

Ikke alle effekter er lige godt dokumenterede, og mange af mekanismerne kendes endnu ikke fuldt ud, der kommer sikkert mere forskning hen ad vejen.

Rigtig mange af æblernes gode stoffer sidder i eller tæt på skrællen. Det gælder de førnævnte pektiner og en stor del af vitaminerne, såvel som jern, magnesium med flere. Kernehuset kan også spises, det indeholder blandt andet jod, dog kan det ikke anbefales at spise større mængder af æblekerner, da de indeholder ganske små mængder af giften cyanid.

Gode æbler i sol

Æbler, der har fået lov at modne i solen, indeholder flere vitaminer end de, der modnes efter plukning – i praksis vil det typisk sige, at lokalt er godt, da frugt, der skal rejse langt, oftest plukkes tidligere.

Der er også forskel på æblesorter, hvor de gamle sorter typisk har ’mere af det gode’.

Æbler sprøjtes for at beskytte dem mod sygdomme og skadedyr, så det anbefales at vaske dem før de spises. Økologiske æbler er ikke behandlet med syntetiske pesticider, men bør stadig vaskes.

Æbler er kort sagt både lækre og sunde! - men dog kun bestanddele af en god kost, hvor alt det, man ellers spiser i løbet af en dag, også tæller med!

Facebook
Twitter