BREVKASSE Hvordan bør man træne og spise med lavt stofskifte?

Det er afgørende at gå langsomt i gang med træning, når man lider af lavt stofskifte, råder lægen.

Gå langsomt i gang med at træne, hvis du er kommet i behandling for lavt stofskifte. Og sørg for rigelig restitution for kroppen, forklarer Britta Weyer. (© COLOURBOX)

"Jeg har lavt stofskifte og er endelig kommet igang med at løbe igen. Men nu er jeg blevet træt igen, og mine ben hæver. Jeg får 100 mg Eltroxin hver morgen. Kan man have brug for mere medicin, når man starter op med motion?

Hvad er godt at spise ved for lavt stofskifte? Og hvad skal man undgå?"

SVAR:

Motion er godt og vigtigt, når man har lavt stofskifte, men du er nødt til at starte forsigtigt og intensivere træningen langsomt.

For lavt stofskifte betyder, at den mest grundlæggende proces i kroppen, at omsætte føde til energi, er forstyrret. Det påvirker omtrent samtlige kroppens organsystemer i varierende grader.

Når man kommer i behandling, indstilles en ny balance, men det kræver tid.

Stofskifte-hormonerne er i ubalance

Nedsat stofskifte, eller hypotyreose, er ret hyppigt, i al fald de lettere grader. Kvinder rammes tre-fire gange oftere end mænd, risikoen øges med alderen, og arvelighed betyder en del.

Stofskiftehormonerne dannes i skjoldbruskkirtlen på halsens forside. Når der ikke dannes nok, skyldes det oftest sygdomme i kirtlen selv, som en autoimmun reaktion, hvor immunsystemet angriber skjoldbruskkirtlen.

Tidligere var den hyppigste årsag mangel på jod, som er nødvendigt for hormondannelsen, men efter tilsætning af jod til salt er den nu sjælden herhjemme.

Følger efter operationer eller strålebehandling omkring halsen, ikke sjældent behandlinger for forhøjet stofskifte og visse typer medicin kan give for lavt stofskifte, derudover får nogle kvinder en forbigående form under graviditet.

Svært at tolke symptomerne

Symptomerne er mangeartede og kan være svære at tolke, fordi de udvikles over tid.

Typisk er man træt, kuldskær, nedtrykt, har sværere ved at huske og koncentrere sig og sover dårligt. Hud, hår og negle kan blive tørre, håret tyndes ud, mange lider af forstoppelse og af muskel- og ledsmerter.

Kredsløbsproblemer med blandt andet lav puls, lavt blodtryk og svimmelhed, samt føleforstyrrelser, hæshed, vægtstigning (trods manglende appetit), hævelse af skjoldbruskkirtlen, lav blodprocent og forhøjet kolesterol forekommer også.

Diagnosen stilles ved hjælp af blodprøver, man måler især selve skjoldbruskkirtelhormonerne og de hjernehormoner, der styrer dem. Ofte følger man udviklingen med gentagne målinger før en behandling med hormontilskud startes.

Gå langsomt i gang med træning

Motion hjælper på mange af symptomerne, som humør, træthed og vægtstigning, men man bør gå roligt til værks.

Når stofskiftet stadig er lavt, kan eksempelvis pulsen have svært ved at følge med op, og i værste fald kan det udløse hjerteproblemer. Overbelastnings- og stresstærsklen er lavere, og ofte skal tabt muskelmasse bygges op igen.

Derfor bør træningen starte langsomt, men regelmæssigt, med moderat intensitet (hurtig gang, let løb, cykling for eksempel) suppleret med styrketræning, der hjælper med at opbygge muskler, og dermed øge kapaciteten for at forbrænde energi.

Efterhånden kan træningen intensiveres, men det skal ske gradvist og med tilstrækkelig hvile til regeneration undervejs. Tal eventuelt med din læge undervejs.

Kosten spiller kun indirekte en rolle

Kosten kan ikke i sig selv ændre på stofskiftet. Tilstrækkeligt jod er en forudsætning, men for meget er heller ikke godt. Brug af joderet salt er nok, egentlige jodtilskud er sjældent til gavn.

Sund kost kan hjælpe med at forebygge vægtstigning, så pas på fedt og kulhydrater og gå efter de gode af slagsen, som i fuldkornsprodukter og fedt fra plantekilder.

Fibre kan være med til at modvirke forstoppelse, muligvis kan for mange dog mindske optagelsen af medicinen, det samme er påstået om kaffe, uden det dog er klart bevist.

Soja i større mængder påstås at hæmme hormondannelsen, men heller ikke det er solidt underbygget.

Tilstrækkeligt protein er vigtigt, når man træner, for at opbygge muskelmasse.

Facebook
Twitter