Brevkasse: Hvorfor taber min veninde mere fedt?

Selvom man træner ens og spiser det samme, kan vægttabet godt variere.

(© Colourbox)

Svar fra Marina Aagaard:

Alle mennesker er unikke; ikke to personer er helt ens.

Vores kroppe består af mange systemer, der fungerer i et komplekst samspil, så derfor kan den samme kost og motionsstrategi give vidt forskellige resultater.

Hvis veninden er slankere, så har hun en forholdsvis større mængde af fedtfrit væv, især muskelmasse. Jo mere muskelmasse, som i virkeligheden er et stort stofskifteorgan, desto lettere er det at tabe sig.

Jo mere fedt, der kommer på kroppen, desto vanskeligere bliver det at tabe sig. Derfor er det en stor fordel at opretholde en stabil normalvægt

Man overser de ekstra kalorier

En anden årsag kan være, at man faktisk ikke spiser det samme som en anden (eller som angivet i en kostplan), selvom man tror, at man gør det.

Der skal kun en enkelt skefuld sukker, en kop mælk eller lidt smør hist og pist til at forhindre, at man taber sig eller bare vedligeholder vægten.

Det er vist ved flere lejligheder, at mange ubevidst overser små ekstra kalorieindtag.

Fokusér på dig selv

Uanset årsag bør man ikke sammenligne sig med andre eller gøre som de gør. Man skal finde sin egen vej, som fungerer for en selv. Med hensyn til vægttab er der tre veje:

  • Lavere kalorieinput - mindre og magrere kost.

  • Højere kalorieoutput - mere daglig fysisk aktivitet og motion.

  • En kombination af begge dele, men med små skridt, så det ikke bliver for meget.

En hård slankekur vil jeg fraråde. Det kan ikke betale sig at sulte sig, for så berøver man kroppen for næring, som opbygger kroppen, og samtidig bliver man i dårligt humør.

Intervaltræning virker

Find ud af, om du kan lave nogle små justeringer i hverdagen og øge din daglige aktivitetsmængde. Stå lidt mere, gå lidt mere, og lav gerne motion, hvor du får pulsen op:

  • Intervaltræning med små intensive spurter efterfulgt af pauser forbrænder ekstra meget.

  • Prøv for eksempel et minut med hurtig gang efterfulgt af et minuts almindelig gang, hvilket du så gentager 10 gange. Hvis det er for meget, så find et niveau, der passer dig.

  • Sørg også for at få en god nats søvn med 7-8 timer hver nat. Dårlig søvn gør det vanskeligt at tabe sig.

Har du brug for noget, der giver dig et boost, så der kommer skred i fedttabet, kan du prøve 5:2-kuren, hvor du faster det meste af dagen på to adskilte dage i løbet af ugen.

Ved at man bliver lidt sulten et par dage om ugen, lærer man sin krop og følelsen af sult og mæthed bedre at kende, og det er en sund oplevelse for de fleste af os.

Facebook
Twitter