Brevkasse: Jeg vågner om natten og er lam

Det lyder som en ren gyser, men faktisk er der nogle mennesker, der vågner op og er totalt lammede.

Det er ikke farligt, og kræver sjældent behandling, men selvfølgelig stærkt ubehageligt at vågne op om natten og være helt lammet. (© Colourbox)

"Jeg har i flere år døjet med et søvnproblem, som for tiden er begyndt at gå mig på:

Jeg vågner tit op om natten, hvor min krop simpelthen er lammet. Jeg er fuldstændig vågen og kan høre alt omkring mig, men jeg kan bare ikke bevæge mig.

Det kan til tider godt være rigtig uhyggeligt, især hvis man er i en position, hvor man ikke kan få vejret. Hvad kan det være? Og hvad kan jeg gøre for at stoppe det?"

Det er voldsomt ubehageligt, men ikke farligt

Det lyder som en ren gyser - og faktisk har fænomenet, der kaldes søvnlammelse, da også inspireret både forfattere, malere og filmskabere.

Søvnlammelse, eller søvnparalyse, er typisk forbundet med angst og panikfølelse. Mange har, som du, kvælningsfornemmelser, nogle har også en ubehagelig oplevelse af, at der er nogen i rummet, mens de selv ligger lammede og hjælpeløse. Men på trods af ubehaget er søvnlammelse heldigvis ikke farlig.

Det modsatte er også et problem

Fænomenet skyldes en forstyrrelse af overgangene mellem vores normale søvnfaser:

I den del af søvnen, der kaldes drømmesøvnen, eller REM-søvnen (REM står for rapid eye movement, fordi øjnene i denne fase bevæges hurtigt under de lukkede øjenlåg), er kroppens muskler, på nær øjnenes og åndedrættets, lammede. Det er hjernen, der 'slukker' for kroppen, mens vi drømmer, ellers ville vi udføre de bevægelser, der forekommer i vores drømme - og så kan det jo nemt gå lidt heftigt for sig i sengen! (Der findes også en søvnforstyrrelse, der netop består i at musklerne ikke er hæmmede under drømmesøvnen - og den er voldsomt generende for de berørte og deres partnere!)

Normalt er muskellammelsen lettet, inden vi vågner til bevidsthed, men lider man af søvnlammelse, sker der en forskydning af den normale rækkefølge.

Det er slet ikke så ualmindeligt

Søvnlammelse er faktisk ret almindelig og varer fra få sekunder til flere minutter ad gangen. De fleste oplever den kun en enkelt eller ganske få gange i livet, men for nogle få er den mere regelmæssigt tilbagevendende, endda gentagne gange hver nat, som du beskriver.

Mænd og kvinder rammes lige hyppigt, måske lidt oftere i ungdommen, men den forekommer i alle aldre.

Stress, uregelmæssige søvnvaner og søvnmangel kan øge risikoen for at opleve søvnlammelse.

Der er en vis arvelighed, idet den optræder oftere i nogle familier. Nogle psykiske sygdomme og visse typer medicin kan spille ind, ligesom søvnlammelse ses hyppigere i forbindelse med sygdommen narkolepsi, som består i en forstyrrelse af hjernens søvnregulation.

Søvnstillingen kan også have betydning, navnligt når man sover på ryggen. Men fænomenet søvnlammelse er langtfra udforsket til bunds!

Det skal ikke behandles - men en håndfuld gode råd kan hjælpe

Der er sjældent behov for egentlig behandling, for de fleste er det nok at vide, at det ikke er farligt, og at de vil kunne bevæge sig igen lige om lidt. Men, hvis man gennemgående er meget træt om dagen, eller eksempelvis bliver bange for at for at lægge sig til at sove, er der grund til at søge hjælp.

Selv kan man starte med at sørge for gode sovevaner:

- en regelmæssig rytme, altså i seng og op igen på nogenlunde samme tider

- søvn nok, det vil for de fleste voksne sige 6-8 timer per nat

- et roligt, mørkt og køligt soveværelse

- en god madras og pude, der passer til en

- man kan også forsøge sig med at ændre sovestilling. Plejer man at sove på ryggen, kan man prøve på siden i stedet.

- stress kan, som nævnt, forværre tendensen til søvnlammelse, så forsøg at begrænse det, især inden sengetid.

- vær varsom med alkohol, nikotin og koffein - ingen af dem gavner

- derimod kan regelmæssig motion - dog ikke for tæt på sengetid - øge chancerne for en god og sund nattesøvn med orden i søvnfaserne!

God nat - og gode drømme!

Facebook
Twitter