Bring hjernen ud af fatning mindst en gang om dagen

Hjernen bliver skarpere af oplevelser og opgaver, den ikke er vant til. Til gengæld bliver den sløv af gentagelser, røg og alkohol. Og så kan også hjerner lide motion.

(© Colourbox.com)

Der er flere måder at træne sin hjerne på, alt efter hvor ihærdigt man ønsker at gå til værks. Enten kan man lægge et egentligt program og målrette det mod netop den egenskab, man ønsker at styrke. Eller man kan sørge for at finde generelle hjerneudfordringer i sin hverdag. - Det er desværre ikke nok at lave en Soduko hver dag, siger hjerneforsker Troels W. Kjær, der er aktuel med bogen ”Knivskarp”.

Du skal udfordre din hjerne

- Når hjernen har fundet ud af, hvordan den løser Sodukuer, så bliver den ikke mere skarp, men handler bare automatisk. Tænk i alternativer. Hvis vi vil undgå hjernens forfald, så skal den udfordres med alskens forskellige opgaver, siger Troels W. Kjær.

- Er det din hukommelse, du gerne vil styrke? Eller din koncentration? Alle har sorte huller, hvor vi kan blive bedre. - Principielt kan man styrke alle de funktioner, der er knyttet til hjernen. Men ikke på én gang, så vælg dit indsatsområde, siger han.

I ”Knivskarp” findes træningsprogrammer til hjernen, men du kan også hjernetræne ud fra nedenstående råd fra Troels W. Kjær:

  1. 1

    Bring hjerne ud af fatning flere gange dagligt. Tag en ny vej hjem fra arbejde, læs et tysk digt, slå en kolbøtte eller løs en krydsogtværs.

  2. 2

    Træn dig selv i at huske lister med ord. Det kan være indkøbssedlen, børnenes staveord eller ti ord, du selv finder på. Øv listen til du kan huske alle ordene på den. Lav en ny liste dagen efter og træn igen. Du behøver ikke at kunne huske ordene i den rækkefølge, de står på sedlen.

  3. 3

    Øv dig i at huske, hvad folk du taler med, siger til dig. Når du har haft en samtae med din bankdame eller en af forældrene i dit barns skole, så genfortæl for dig selv, hvad vedkommende sagde. Du kan udvide øvelsen ved at bede vedkommende ”høre” dig i samtalen. Det træner din evne til at være socialt opmærksom.

  4. 4

    Prioriter din tid. Måske er det ikke det bedste for din hjerne at sidde hver aften og se tv. Så find på noget andet. Bag en kage, du ikke har bagt før. Læs en ny bog fra reolen. Meld dig til en sport, du ikke tidligere har prøvet. Tegn, sy, syng, spil, mediter eller gå i teateret. Gør, hvad du ikke plejer at gøre.

  5. 5

    Undgå røg og alkohol. Heller ikke hjernen bryder sig om de skadelige stoffer, der er i tobak og alkohol.

  6. 6

    Sørg for at få motion. Løb fire gange op og ned ad trappen til fjerde sal eller lav tredive englehop. Motion frigiver stoffer, der styrker dannelsen af nye celler i hjernen.

  7. 7

    Spis god hjernekost, hvilket især er umættede fedtsyrer. De findes blandt andet i nødder, mørk chokolade og fede fisk.

FacebookTwitter