Bryd vanen med alko-fri måned

Du kan ikke spare genstande sammen. Men du kan spare kalorier, og du kan bryde et dårligt mønster ved at holde dig fra alkohol i en periode

En måned uden alkohol retter ikke op på helbreddet, men kan være med til at ændre dårlige vaner. (Foto: Mogens Flindt)

For at opveje de mange de mange snapse, juleøl og glas med gløgg, som bliver sat til livs i julemåneden, er det populært at holde alkoholfri måned i januar. Andre holder sig fra alkohol i november for at 'spare op' til den festlige december.

Men helbredmæssigt er der ikke nogen længerevarende gevinst at hente ved den strategi. Det siger læge Britta Weyer.

- Tanken med at spare genstande sammen holder ikke. Man kan ikke bare tage Sundhedsstyrelsens anbefalede genstande og fordoble dem i en periode og så kompensere med afholdenhed bagefter. Det er en dårlig ide, for det er promillen, der bestemmer den skade, man gør på sin krop, siger hun.

Gør os bevidste

Dog kan det mentalt være en god idé at holde sig på måtten i en kortere eller længere periode, for det kan udfordre vores vaner og gøre os bevidste om, hvor meget vi plejer at drikke.

Derfor kan et forsæt om at holde sig tørlagt i en kortere eller længere periode alligevel være en god ide.

- Helbredsmæssigt er det bedre at fordele indtaget og have et jævnt, moderat forbrug af alkohol. Men en alkoholfri måned kan tjene til, at du bliver mere bevidst om dine vaner og bedre mærker din krop, siger Britta Weyer.

- Måske vil du opleve, at du sover bedre i den periode, hvor du ikke drikker alkohol. Du vil også kunne spare kalorier, og dit levertal vil blive bedre. Men det er kun kortvarige helbredsmæssige gevinster. En alkoholfri måned er lidt at sammenligne med, når børn har slikfri: Man bliver bevidst om de vaner, man har.

Facebook
Twitter