Chris MacDonald: Sindssygt vigtigt at prioritere en god nats søvn

Omkring hver tredje dansker sover for lidt, selv om det har mange negative konsekvenser.

Vores hjerne fungerer ikke optimalt, hvis vi ikke får 7-8 timers søvn hver nat. For lidt eller for dårlig søvn kan gå ud over vores præstationer, humør og fysiske og mentale helbred. (© ColourBox)

At få 7-8 timers søvn hver nat er noget af det bedste, som kan gøre for at få velvære og et godt helbred.

Alligevel er søvnen noget af det første, som mange skærer ned på, hvis vi mangler tid til arbejdsopgaver eller underholdning, som tv-serier, spil og sociale medier.

- Vi har skabt en holdning, om at søvn er til forhandling. At søvn bare er noget, som man kan skære lidt i og håbe på det bedste. Men det er en af de mest sindssyge udviklinger i vores samfund de seneste 35 år, mener sundhedseksperten Chris MacDonald.

Om U-turn

Sundhedseksperten Chris MacDonald vil i samarbejde med TrygFondens Center for Aktiv Sundhed (Rigshospitalet) undersøge om livsstilsændringer er effektiv i behandlingen af type 2-diabetes, og om det kan føre til en reduktion eller helt fjerne behovet for diabetes-medicin.

Det sker i et nyt tv-program og et stort forskningsprojekt, som er støttet af TrygFonden.

I tv-programmet følger vi seks personer med type 2-diabetes for at se, om de kan ende med helt at undvære medicin.

U-turn sendes torsdage klokken 20.30 på DR1 og kan også ses på dr.dk/tv.

Søvn må ikke være til forhandling

Problemet med manglende søvn er, at det påvirker vores krop og sind rigtig negativt.

Udover det åbenlyse med træthed og manglende energi så kan for lidt søvn øge risikoen for blandt andet fedme, stress, type 2-diabetes og en lang række andre helbredsproblemer.

- Vi er nødt til at vågne op som samfund og forstå, at søvn er ikke til forhandling. Så længe vi får for lidt og for dårlig søvn, så kommer vi til at betale for det i form af mindre intellektuel intelligens, mindre social intelligens og mindre motivation og drivkraft, siger Chris MacDonald.

Kronisk træthed er blevet normalt

Ifølge Chris MacDonald vil blot en enkelt nat med kun 4-5 timers søvn resultere i en hjerne, som fungerer på samme niveau som en person, der er fuld.

Og samme negative effekt vil man få efter fire nætter med seks timers søvn.

- Desværre sker der det, at efter 7-10 dage med søvnunderskud begynder du at vænne dig til at være træt, og du begynder at skabe en “ny normal”, hvor du ikke fungerer optimalt, siger Chris MacDonald.

- Og vi er ikke i stand til at løse problemer, samarbejde effektivt og tænke optimistisk på fremtiden, når vi er i søvnunderskud. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan fremtiden kommer til at se særlig lys ud, hvis ikke vi slukker lyset, kommer i seng og får en god nats søvn.

Du kan se mere, om hvordan livsstil påvirker vores helbred i 'U-turn' i aften klokken 20.30 på DR1 eller dr.dk/tv.