Krop

Disse få personer har brug for tilskud af D-vitamin

Raske danskere, som spiser varieret og følger sol-rådene, har ikke brug for tilskud af D-vitamin.

(Foto: mim © Colourbox)

Hvis du har et alt for lavt niveau af D-vitamin i blodet er du i øget risiko for en række sygdomme, ligesom du også er i øget risiko for en for tidlig død. Det viser ny dansk forskning. Og dén melding kan nok få de fleste til at strømme hen på apoteket efter D-vitamintilskud.

Men det er slet ikke nødvendigt, understreger forskerne bag resultaterne. For faktisk ved man ikke, om tilskud af D-vitamin er det, der skal til. De anbefaler derimod, at man sørger for at få D-vitamin fra naturlige kilder, primært solen og sekundært fede fisk.

Men raske danskere, som spiser varieret og følger rådene om soleksponering, vil normalt ikke have behov for kosttilskud med D-vitamin, understreger myndighederne.

Følgende anbefales et tilskud af D-vitamin:

  • Personer, der får for lidt soleksponering eller har mørk hud: Børn og voksne, der ikke er ret meget udendørs, eller som undgår sollys, kan have svært ved at danne nok D-vitamin. Det samme gælder børn og voksne, der er mørke i huden eller går med en tildækkende påklædning som lange ærmer og lange bukser/kjoler om sommeren. Disse grupper anbefales et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram (400 IU). Hos personer, der ikke dagligt drikker mælk eller spiser mejeriprodukter, bør D-vitamintilskuddet kombineres med et calciumtilskud.

  • Børn 0-2 år: I de to første leveår er der en risiko for, at børn ikke får D-vitamin nok, idet spædbørn ikke anbefales at være i direkte sol, og fordi børn op til 2 år skal beskyttes særligt mod direkte sol på kroppen. Samtidig indeholder modermælk ikke tilstrækkeligt D-vitamin til at dække barnets behov. Derfor anbefales det at give spædbørn et D-vitamintilskud på 10 mikrogram dagligt, fra de er 2 uger til 2 år. Ved at give et dagligt tilskud med 10 mikrogram D-vitamin kan man med sikkerhed forebygge engelsk syge og bløde knogler. Tilskuddet gives i form af D-vitamindråber, direkte i munden eller på en ske sammen med lidt modermælk. Børn med mørk hud og/eller børn, som har kroppen tildækket om sommeren anbefales at få tilskud gennem hele barndommen. Børn må tidligst få D-vitamin i tabletform fra de er 1 ½ år.

  • Gravide: Gravide anbefales et dagligt tilskud på 10 mikrogram (400 IU) svarende til den dosis, der er i en multivitaminpille til gravide. Desuden bør gravide, der ikke drikker mælk eller spiser mejeriprodukter, kombinere D-vitamintilskuddet med et calciumtilskud.

  • Ældre: Ældre, som ikke kommer udendørs til daglig og ikke får soleksponering af huden på ansigt, underarme og underben 5 til 30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret, anbefales et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram (400 IU). For at forebygge fald og knoglebrud anbefales ældre over 70 år og plejehjemsbeboere et dagligt D-vitamintilskud på 20 mikrogram (800 IU) kombineret med et calciumtilskud på 800-1000 mg. Dette gælder, uanset om der drikkes mælk eller spises mælkeprodukter.

  • Personer i risiko for osteoporose: Personer med øget risiko for osteoporose, uanset alder, anbefales et dagligt D-vitamintilskud på 20 mikrogram (800 IU) kombineret med et calciumtilskud på 800-1000 mg.

Facebook
Twitter