Energidrikke kan ødelægge tænderne

Mange proteinbarer og energidrikke indeholder så store mængder sukker og syre, at det skader tænderne.

I mange tilfælde gambler man med tandsundheden, når man indtager fx energidrikke og proteinbarer i forbindelse med træning, advarer Tandlægeforeningen. (Foto: Graham Oliver © ColourBox)

Fitnessprodukter som energi-geleer, proteinbarer, energidrikke og proteindrikke indeholder ofte så store mængder af naturligt eller tilsat sukker og syre, at det skader tænderne, viser en ny undersøgelse, som Tandlægeforeningen har lavet med hjælp fra DTU Fødevareinstituttet.

For eksempel indeholder en halv liter proteinshake 50 gram sukker, hvilket er det samme som en halv liter cola, og en energibar indeholder 23 gram sukker.

- Alle sukkerarter undtagen kunstige sødemidler kan give huller i tænderne, men nogle sukkerarter er værre end andre.

- Det gælder fx hvidt sukker, men også frugtsukker og honning omdannes til syre, som kan give huller i tænderne, fortæller Svante Twetman, som er professor på Tandlægeskolen i København.

Han forklarer, at barer med tørret frugt og energigeleer, er særligt slemme, fordi de klistrer til tænderne, og jo længere tid sukkeret er i munden, jo større er risikoen for huller i tænderne.

Spyt forebygger syreskader

Faktisk er man særligt udsat for syreskader på tænderne, mens man dyrker motion. For mens man pukler på spinningcyklen, tørrer munden mere ud, og så mangler man spyttet i munden, som ellers er med til at beskytte mod syreskader.

Der findes ikke opgørelser over, hvor mange der får problemer med tænderne af fitnessprodukter, men Tandlægeforeningen er bekymret over det stigende salg af produkterne.

Gode råd

  • Drik så vidt muligt vand i stedet for protein- og energidrikke (det gælder også light produkter).

  • Spis frugt og grønt fremfor energi- og proteinbarer.

  • Vælg kun fitnessprodukter med et meget lavt sukkerindhold eller intet sukker. Kig efter ”sukkerarter” på næringsdeklarationen.

  • Drik energidrikken hurtigt – ikke i mange små slurke over lang tid.

  • Få energidrikken hurtigt forbi tænderne – skyl den ikke rundt i munden.

  • Brug sugerør.

  • Skyl munden med vand eller mælk, lige efter du har drukket/spist noget syreholdigt.

Tandlægeforeningen har samlet produkter med et højt indhold af sukker. (© Tandlægeforeningen)
Tandlægeforeningen har samlet produkter med et højt indhold af syre. (© Tandlægeforeningen)
Facebook
Twitter