Gode råd til at falde i søvn: Soveværelset er til sex og søvn - ikke andet

Danskerne sover for lidt, og det skyldes blandt andet, at vi ikke kan sove. Eksperter giver her deres tips til, hvordan du får en god nats søvn.

Søvn er vigtig for vores velvære. Så hvis du gennem længere tid sover dårligt om natten, så gør det noget ved. (© COLOURBOX)

En undersøgelse, Epinion har lavet for

DR
Nyheder, viser, at over en tredjedel af os sover for lidt.

36 procent af de

adspurgte
sover mindre end syv timer om natten. Og i de fleste tilfælde er det for lidt, siger Alice Clark, der er søvnforsker ved Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

- Det er meget individuelt, hvor meget man har brug for at sove, men en gennemsnitlig voksen skal sove mellem syv og otte timer, siger hun.

Telefonen ud af soveværelset

Ifølge hende skyldes det, at vi ligger søvnløse, fordi vi enten vælger at ligge vågne med vores tablet, computer eller telefon, eller at vi ikke kan sove, fordi vi har stirret på skærmen lige inden vi lægger os til at sove.

- Vi skal ikke ligge med vores iPhones og tjekke Facebook lige inden vi skal sove, og vi skal ikke ligge og se fjernsyn og falde i søvn til det, siger hun.

Det skyldes, at det blå lys, som skærme afgiver, roder med din

døgnrytme
og gør det sværere at falde i søvn. Derfor skal man holde dyner og smartphones adskilt.

- Soveværelset skal bruges til sex og til søvn og ikke andet, siger Alice Clark.

Sov mindre for at sove mere

Torben Jager Petersen er psykolog og indehaver af søvnklinikken ScanSleep. Ifølge kan det faktisk være et problem at gå tidligere i seng, hvis man har problemer med at falde i søvn igennem længere tid.

- Man sætter mere tid af, og så ligger man måske i sengen i ti timer. Men hvis det ikke lykkes, må man prøve noget andet. Og så kan det være, man skal ind i en periode, hvor man faktisk sover mindre for at få en mere koncentreret søvn. Og så kan man begynde at bygge flere timer på, siger han.

Gavner nogle få

Men at give gode råd til dem, der ikke kan sove, har ikke nødvendigvis nogen

effekt
.

- Jeg plejer at sige, at gode råd er unødvendige for dem, der sover godt, og

utilstrækkelige
for dem der sover skidt, siger Torben Jager Petersen, der dog erkender, at der er en mellemgruppe, der indimellem sover dårligt, der kan have gavn af gode råd.

Og til dem giver han to tips til en god nats søvn.

- Al elektronik ud af soveværelset. Når det er nat, er det nat. Man sætter telefonen på flytilstand, og man ligger ikke og ser fjernsyn. Det er det vigtigste, siger han.

- Slap af, hvis man indimellem ikke sover så godt. Men hvis det står på igennem længere tid, så få gjort noget ved det.

Facebook
Twitter