GRAFIK Så meget skal du gå for at forbrænde påskefrokosten

Giv dig selv en rask gåtur efter påskefrokosten. Se i grafikken hvor meget du skal gå i forhold til, hvad du har spist.

Haps, haps - først en lille snaps. Påskebryg, ja tak! Og tjuhej, der kommer sør´me en lille sildemad svømmende. Så er det tid til laks, tarteletterne med fyld, lun leverpostej, franske oste og til kaffen - kom bare med dem, de nougatfyldte påskeæg.

Det er højsæson for påskefrokoster med masser af mad.

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er tidl. ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning.

- Et eller andet sted er jeg heller ikke fortaler for, at man sidder og regner kalorier ud, når man er til frokost. Så skal der være plads til det hele – så spis da bare af chips-posen, drik påskebryggen og nyd påskeæggene, forklarer motions-ekspert Marina Aagaard.

Gå frokosten af

Til gengæld skal man gøre sig selv en tjeneste og tage en lang gåtur efterfølgende.

- Dels bruger man energi og kalorier ved det, man sætter forbrændingen i vejret, og når man bevæger sig efter måltidet – gerne inden for en time efter - så stiger niveauet af fedtstoffer, triglycerider, i blodet mindre, end det ellers ville gøre, og blodsukkeret falder (glukosetransporten til muskelcellerne øges), og det er jo godt.

- Og hvis man samtidig gør det til en vane, at man også sørger for at optimere lidt på sin gåtur – det kan være at gå op ad bakke, indlægge trappegang eller også det at slæbe tunge indkøbsposer hjem er en ekstra belastning på kroppen – som alt sammen er med til, at, der brændes flere kalorier af, forklarer Marina Aagaard.