Gusmesterens guide til et godt saunagus

Danskerne er vilde med at svede. Her får du nogle gode råd til din oplevelse med saunagus.

Det kan være en god idé at spise et let måltid og drikke vand inden et saunagus, lyder ét af rådene fra gusmester Elisabeth Nielsen. (© COLOURBOX)

Danskerne er glade for at sætte sig til rette i en sauna og svede, mens kroppen bliver renset af forskellige æteriske olier. Det kan for eksempel være en blanding af enebær, kamille, basilikum og anis.

Mange svømmehaller, fitnesscentre og spabade tilbyder det såkaldte saunagus, der al sin enkelthed består af tre sessioner i saunaen, hvor en gusmester drypper olier på varme sten i ti minutter og derefter fordeler olierne i saunaen med et svingende håndklæde.

Elisabeth Nielsen har ti års jubilæum som gusmester i år. Her guider hun til en god gusoplevelse.

  • Find et sted, hvor gusmesteren bruger 100 procent rene, ægte, æteriske olier, ellers virker de ikke efter hensigten

  • Det er en god idé at drikke noget vand, inden man går i saunaen. Drik også vand i pauserne mellem de tre gus-sessioner. Depoterne skal fyldes op, efter man har svedt igennem. Drik desuden vand i op til to timer efter seancen

  • Spis et let måltid et par timer før, du går til gus. Gusmester Elisabeth Nielsen spiser selv en banan. Det er vigtigt at spise før et gus. Hvis man faster, risikerer man at besvime. Det er heller ikke godt med et tungt måltid lige inden guset

  • Medbring badetøj, et lille håndklæde til saunaen, et stort håndklæde til efter guset og en drikkedunk til pauserne

  • Når du sidder i saunaen, får du mest ud af guset ved at trække vejret gennem munden

  • ​Bemærk i øvrigt, at saunagus er for voksne over 18 år. Gravide og personer med hjerte-kar-problemer frarådes at benytte sig af saunagus

Facebook
Twitter