Har du ondt ved menstruation? Så prøv med nogle øvelser

Fysiske øvelser kan øge kontakten til din krop, øge dit velvære og virke dæmpende på smerter.

Mange kvinder har på et eller andet tidspunkt i deres liv prøvet det: Smerter før og under menstruation. I mere eller mindre grad.

Spørgsmålet er, om fysiske øvelser med fokus på bækkenbunden kan mindske det ubehag, som mange piger og kvinder føler?

I Sundhedsmagasinetpå DR1 afprøver en række teenagepiger, som du kan se i klippet øverst i artiklen, om der skulle være noget om snakken.

Elin Solheim er fysioterapeut, og hun har specialiseret sig i træning for kvinder med fokus på kvindekroppen og træning af bækkenbund og underliv. Hun er ikke i tvivl. Det virker - men det er højst individuelt, hvad der virker for den enkelte.

Hun forklarer:

- Smerter er en kompleks størrelse, som kan forstyrre vores kontakt til kroppen og musklerne. Smerter kan også være årsag til, at man udvikler en slags 'undvigeadfærd'. Dvs. at fordi du har ondt, så går du uden om øvelser og bevægelser, fordi du netop har ondt.

- Men bevægelse gennem øvelser, eller en stille og rolig gåtur, kan være med til at øge kontakten til kroppen og musklerne igen og give dig en følelse af velvære. Og alt der giver dig velvære, det virker dæmpende på smerter.

Forskellige smerter - forskellige behov

Menstruationssmerter findes i en bred kategori. De er forskellige, alt efter om det drejer sig om unge piger, kvinder, der har født, eller kvinder omkring overgangsalder. Forklarer Elin Solheim videre.

- Der er forskel på de smerter, kvinder kan føle, og derfor er der også forskel på de øvelser, som den enkelte kvinde vil have glæde af.

– Smerterne kan være funderet i sygdomme og hormonale ubalancer, og følelsen af smerter kan også være påvirket af, hvordan man har det følelsesmæssigt. Er man f. eks. stresset eller bekymret, så kan smerter opleves helt anderledes, end hvis du er i balance. Og hvis det er det, der er baggrund for smerterne, så er det måske slet ikke træning, men ro og hvile, et godt åndedræt, en sjov aktivitet eller blide øvelser og stræk, der også stimulerer kroppens ro- og hvilesystem, man har brug for.

Kerneøvelse for kvinder

En god kerneøvelse for de fleste kvinder med menstruationssmerter er følgende:

Stå på alle fire. Svaj og rund ryggen skiftevis.

Når du ånder ind, svajes ryggen.

(© Elin Solheim)

Når du ånder ud, runder du ryggen og aktiverer samtidig bækkenbunden i et lille knib.

(© Elin Solheim)

Øvelserne giver bevægelse til rygsøjle, bækken, muskler, organer og bindevæv, og hjælper samtidigt kernens musklerne til at arbejde i et fint samspil.

Gentag øvelserne så mange gange du kan med god kontakt til bækkenbunden, og arbejd et par minutter i hvert stræk.

Sundhedsmagasinet handler i aften om menstruationssmerter. DR 1, kl. 21.55.

Facebook
Twitter