Kan man løbe hurtigere på rødbedesaft?

Dansk undersøgelse viser, at det ikke har effekt på elitesportsfolk, men den røde saft kan have effekt for motionister.

(© Colourbox)

Peter Møller Christensen er cand. Scient og phd. i fysiologi på Institut for Idræt og Ernæring, Integreret fysiologi på Københavns Universitet - og også tilknyttet Team Danmark.

Han har været med til at lave det første danske rødbedestudie, hvor man har undersøgt om rødbedesaft virker præstationsfremmende på elitecykelryttere.

- Og på den baggrund må vi konkludere, at det ikke virker på elitesportsudøvere, forklarer Peter Møller Christensen.

Højt eller lavt kondital

Men undersøgelsen – og andre lignende udenlandske undersøgelser – viser ifølge fysiologen, at der er en sammenhæng mellem kondital, og om man får en effekt af at drikke rødbedesaft som præstationsfremmende middel:

- Ser man samlet set på de mange undersøgelser, der er lavet de seneste år på universiteter rundt om i verden, tegner der sig et billede af, at hvis folk har et kondital under 60, så kan rødbedesaft have en effekt, men er det over 60, så har det ingen effekt.

Konditallet er et udtryk for en persons fysiske form.

- Årsagerne til, at det ikke virker hos de toptrænede er ikke afdækket, men vi ved fra andre studier, at træning leder til en større produktion i kroppen af nitrogen-oxid (NO), og det er dette stof man søger at øge ved at indtage rødbedejuice før en udholdenhedspræstation. Det svarer til at ville hælde benzin på en tank, der i forvejen er fyldt hos de veltrænede, mens mindre trænede får en effekt, fordi deres egenproduktion ikke er optimeret.

Husker du din kemi?

For at forklare hvordan rødbedesaften virker, skal man tilbage til sin kemi-undervisning. Peter Møller Christensen forklarer:

- NO3 er formlen på nitrat, hvilket der er meget af i spinat, salat og rødbeder fx.

- I kroppen omdannes det til nitrit, NO2, der videre kan omdannes til NO. Den øgede mængde NO gør, at energiomsætningen i musklerne bliver mere effektiv, og når det drejer sig om løb – en bedre løbeøkonomi. Det kan sammenlignes med en bil, der kan køre længere på literen eller mere relevant for sport: En bil, der for det samme brændstofforbrug, kan køre lidt hurtigere.

Et shot rødbeder

Det forklarer, hvorfor der i de senere år blandt andet har været et marked for at udvikle diverse rødbedeshots til brug for sportsfolk, der vil præstere mere.

- Men vi ved altså nu, at det generelt kan have en effekt på motionister. Så et forsigtigt fingerpeg er, at løber du maraton på mere end fire timer,så kan du med stor sandsynlighed have effekt af rødbedesaft – løber du det på tre timer og derunder, vil du formentlig ikke opnå en effekt, mens folk på en sluttid omkring 3.5 timer nok befinder sig i grænselandet.

Farver afføring rød

- Der skal ikke så meget rødbedesaft til, da det har en akut virkning. 500 ml juice eller et - to af de specielt udviklede shots tre timer før løbet har vist sig at virke, og ekstra mængder synes ikke at gøre nogen væsentlig forskel. Så det kan ikke anbefales at drikke mere. Man skal også undlade at bruge mundskyl (tandhygiejneprodukter), da det kan nedsætte omdannelsen af nitrat, der varetages af naturlige bakterier i munden, forklarer Peter Møller Christensen.

- Nogle kan opleve mavegener, så hvis du ikke er vant til at drikke det, vil jeg ikke anbefale at bruge det på søndag.

- Det er altid vigtigt ikke at eksperimentere med nye tiltag på løbsdagen, det skal prøves af i træning først. Men omvendt, så er der jo ikke tale om dynamitstænger, så den største bivirkning er formentlig, at det kan vil farve din afføring og urin rød.

Fra /tv

http://www.dr.dk/tv/se/danmarks-bedste-bonderoev/danmarks-bedste-bonderoev-2-8

Fra PSDB

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:53754d146187a2105892efd7 ">http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:53754d146187a2105892efd7

">http://www.dr.dk/tv/se/danmarks-bedste-bonderoev/danmarks-bedste-bonderoev-2-8

Fra PSDB

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:53754d146187a2105892efd7

Facebook
Twitter