Løbere lever længere - også rygerne

Løb forlænger livet. Punktum. Om du ryger, er overvægtig og ellers fysisk inaktiv, giver løbeturene dig stadig flere leveår.

(© Scanpix Iris)

Løbere lever længere. Og løber du mellem 1 og 2,5 timer om ugen fordelt på 2-3 løbeture, og i et tempo du selv vil betegne som langsomt, så vinder du allerflest leveår. Skulle du løbe mere eller mindre, hurtigere eller langsommere, eller kortere eller længere, går det nok alligevel. Og det er værd at bemærke, at løb forlænger livet uafhængigt af alle de kendte livsstilsfaktorer. Så om du ryger, er overvægtig og ellers fysisk inaktiv, giver løbeturene dig stadig flere leveår, skriver Hjerteforeningen. Helt op til seks år.

Motionsløbernes levetid er beregnet på baggrund af tal fra Østerbroundersøgelsen, og resultaterne er netop offentliggjort i American Journal of Epidemiology. - Hjerteforeningen har i mange år talt for vigtigheden af fysisk aktivitet. Der er nu 1,6 millioner danskere, der løber, så vores opfordring og oplysning har virket. Med denne undersøgelse er sundhedseffekten desuden dokumenteret: Motion er til stor gavn for vores helbred, siger Henrik Steen Hansen, Hjerteforeningens formand og overlæge på Odense Universitetshospital Adstadigt tempo Overraskende viser det nye studie også, at du får størst effekt af løb på din levetid ved at tage løbeturene i et roligt tempo i stedet for at løbe stærkt. - Vi ved, at det kræver en hvis intensitet af den fysiske aktivitet, før man får en positiv effekt på helbredet. Men motionsløb er bare anstrengende selv i langsomt tempo. Cykling og gang kan man sagtens gøre uden at anstrenge sig, men løb er altid anstrengende for kroppen, siger hjertelæge Peter Schnohr, der har lavet beregningerne. Faktisk vinder løberne over andre sportsudøvere, når det kommer til levetid. For i undersøgelsen er motionsløberne blevet sammenlignet med alle andre, inklusive dem, der spiller fodbold, cykler, svømmer eller noget helt fjerde. Og alligevel har løberne længere levetid.

Facebook
Twitter