Motion først - så vægttab

Hvis man vil forebygge hjertekarsygdom er motion vigtigere end vægttab.

Det er vigtig at få gang i motionen for at forebygge hjertekarsygdomme, fortæller forebyggelses-konsulenten. (© Colourbox)

Overvægt vejer ifølge ny dansk forskning tungt på vægtskålen, når det drejer sig om unge kvinders helbred.

Kan kvinderne undgå forhøjet blodtryk, kolesterol og diabetes,så minimeres risikoen for hjertekarsygdom, viser den nye forskning

Hjerteforeningens ansvarlige for forebyggelse, Ida Enghave, ser de nye resultater, som ekstra god grund til at fokusere på motion frem for vægt.

- Hvis du vil forebygge hjertekarsygdom er motion vigtigere end vægttab. Om du taber dig eller ej, er knap så afgørende for dit hjerte. Den ny forskning understreger, at så længe unge kvinder kan holde deres kredsløb rask, fx med motion, så går det nok, at de har et par ekstra kilo på kroppen. Men over årene er overvægt trods alt en risikofaktor, som der er god grund til at undgå, siger Ida Enghave.

Kvinder har travlt

- Kvinder i 30'erne og 40'erne bruger væsentligt mindre tid på motion ugentligt i forhold til yngre og ældre aldersgrupper, viser en anden undersøgelse. Først hos kvinder i 70´erne kommer vi ned på samme niveau (ca 28 procent der bruger mere end 4 timer ugentligt, dvs. ciirka det, der er anbefalingen på en halv time om dagen.) Det må sige noget om, at det er nogle travle kvinder i 30'erne og 40'erne.

Ida Enghave har følgende gode råd til kvinder, der gerne vil i gang med en sundere livsstil:

  • Hvis du har tid til idræt i forening, så prøv nogle nye idrætter. Det sociale fællesskab når man går på et hold for eksempel til boldspil eller andet, hjælper til at man bliver ved med at komme. Det vil give så meget mere end blot sundhed; gode, sjove, hyggelige oplevelser sammen med andre fra lokalområdet.
  • Du kan også lave faste aftaler for eksempel med løb/vandring med veninder eller naboer.
  • Hvis du ikke føler du har tid til det, så kan et godt råd være at få noget bevægelse ind i de ting du normalt bruger tid på. Transport på cykel, stå mere op på jobbet, bevidst vælge trappen. Lege aktivt med dine børn; Øv jer i kolbøtter og vejrmøller, leg fangeleg el.l. (afhængigt af barnets alder) i stedet for stillesiddende aktiviteter; tv, legetøj, spil o.l.
  • Se huslige gøremål som en chance for motion; havearbejde, skovle sne, hugge brænde, rengøring osv. kan være rigtig god motion
  • Hvis vægttab også er et mål, er det godt at kombinere mere motion med at spise groft, magert og ikke for meget. Vælg grøntsager, fisk, fuldkorn, magert kød og magre mælkeprodukter.
  • Det kræver fokus i en periode at lære at spise mindre. Pas på med at spise for meget på "automatpilot" men vær bevidst om hvor meget du spiser. Spørg for eksempel dig selv " er jeg virkelig sulten eller spiser jeg pga. træthed, kedsomhed, stress?". "Har jeg virkelig brug for at tage en 2. portion?"