Planlæg dit vægttab nøje - så lykkes det

Læg den rette motions- og kostplan, lav klare aftaler og send dig selv til eksamen, anbefaler vægttabsekspert.

Henrik Duer har 15 års erfaring med at få mennesker til at tabe sig. (Foto: Tuala Hjarnø © JP/Politikens Forlag)

Hvis du gerne vil tabe dig, så er opskriften såre simpel: Du skal bare indtage færre kalorier, end du forbrænder. Det svære er at gøre det. Og hvis du vil have succes med dit vægttab - og med at holde det - så kræver det grundige overvejelser og nøje planlægning.

Det handler om at finde den kostplan og motionsform, du kan holde. Det handler om at få dit netværk med dig og ikke imod dig. Og det handler om at få lagt en plan for, hvordan du følger op på dit vægttab.

Henrik Duer

Henrik Duer er uddannet træningsfysiolog og kendt fra TV3-programmet "Ekstremt fed - et år til at redde livet".

Desuden er han personlig træner, og så har han udgivet bogen "Kuren til varigt vægttab".

Så skal det nok lykkes, siger vægttabsekspert Henrik Duer, der netop har udgivet bogen "Kuren til varigt vægttab".

- Der er skrevet tonsvis af bøger om vægttab, som handler om at følge en bestemt kur. Det kan de fleste gøre og tabe sig meget. Men hvis man spørger de mennesker, om de ville kunne fortsætte sådan for evigt, så er svaret et stort rungende NEJ.

- Derfor taler jeg for, at man finder ud af, hvilken form for vægttab, der passer en selv bedst. For hvis man finder ud af det, så kan det blive ens nye livsstil, og så kan man holde det.

Den bedste motion er den, der bliver gjort

Henrik Duer tager blandt andet udgangspunkt i en gruppe amerikanske "super-tabere", der har formået at tabe sig meget og at holde vægttabet.

Amerikanske forskere har lavet et register over disse super-tabere for at finde ud af, hvordan de er lykkedes med kampen mod kiloene. Og en af pointerne er, at man skal sørge for at skræddersy vægttabet til én selv.

- Hvis jeg prædiker hytteost med skinke til morgenmad, så kommer det jo kun til at ske, hvis du rent faktisk kan lide hytteost med skinke. Kostplanen skal skræddersys, hvis den skal holde.

- Det samme gælder motion. Et sundt og let liv kræver, at du er aktiv resten af livet, og hvis du fx bedst kan lide gang som motionsform, så er det den motionsform, du skal vælge. For som jeg siger: "Den bedste motion er den, der bliver gjort".

Sørg for en regelmæssig "eksamen"

Henrik Duer er også kendt fra TV3-programmet "Ekstremt fed - et år til at redde livet", hvor han gennem tre sæsoner har hjulpet svært overvægtige med at tabe sig.

En af pointerne i programmerne er, at han med jævne mellemrum har den overvægtige til "eksamen", hvor badevægten fælder en dom.

- Det er simpelthen et helt grundlæggende element i varigt vægttab, at du sørger for at have en opfølgning. Det er der dokumenteret effekt af.

- Du skal ganske enkelt have en person, som er med til at veje dig, fx hver uge, og evaluere, hvordan det går med vægttabet. Det kan være en diætist, en læge, en kostvejleder, eller hvem du nu kan alliere dig med. En som kan holde dig fast på aftaler, som forpligter.

Vægttabet kan koste dig din kæreste

En af de mere barske overvejelser, du er nødt til at gøre dig, inden du kaster dig ud i vægttabsprojektet, er, hvordan du sikrer dig, at din kæreste eller ægtefælle, dine kolleger og dine venner hjælper dig. Og om du er villig til at sige farvel til dem, som ikke er på din side, forklarer Henrik Duer:

- Hvis du er gift eller i forhold, så kan man sige, at I ligesom er matchet. Og hvis du så taber dig, får øget selvtillid og større udstråling, men din partner ikke følger med, så matcher I måske ikke så godt længere.

- Jeg har set det mange gange - den ene part drømmer om et andet liv, men ægtefællen kommer ikke ind i kampen. Og så går forholdet i stykker, og det kan jeg lige så godt sige fra begyndelsen.

- Jeg har fuld forståelse for, at hvis det her nu er den eneste kæreste, man har haft, så er det svært at tage det valg. Løsningen er at få sin partner, og sine venner og kolleger i øvrigt, som medspiller i stedet for modstander. Lav en aftale med dem på forhånd, hvor de forpligter sig til at hjælpe, opmuntre og undlade at friste.