Sådan kommer du i gang med yoga

Mange tror fejlagtigt, at yoga kræver en supersmidig krop, mener motionsekspert. Hun opfordrer flere til at prøve den indiske bevægelsesform.

Yoga kan afsløre muskler, du ikke anede, du havde, siger motionsekspert. (Foto: Martin Kierstein © Colourbox.com)

Der er langt fra billeder af indiske yogier, der balancerer på det yderste af ballerne med benene flettet bag nakken, og så til den yoga, der mest udbredt dyrkes herhjemme. Derfor er der ikke grund til at frygte for ikke at være smidig nok, hvis du overvejer at afprøve yoga på din egen krop. - Hvis man er bange for, at yoga også på begynderniveau kræver supersmidighed, så er det ikke sandt. Alle kan være med, præcist hvor de fysisk befinder sig. Det er noget af det gode ved yoga, siger motionsekspert Marina Aagaard. - Det eneste det kræver, er en god underviser og at man finder den yogaform, der passer til ens temperament.

Aftenskolen er godt sted at starte

Er det første gang du vover dig ned på en yogamåtte, så er aftensskolerne er godt sted at starte. Her finder man oftest de bedst uddannede yogaundervisere, og du er derfor i trygge hænder. På landets mange træningscentre er undervisere ofte knap så garvede, men her kan du til gengæld temmelig uforpligtende snuse til, hvad yoga er.

- I hvert fald skal man nok ikke starte op med det vildeste astangayoga, hvor man skal stå på hænder som det første. Det er en god ide at komme på det rigtige niveau med det samme, så tøv ikke med at spørge underviseren om hjælp, når du vælger hold, siger Marina Aagaard.

Glem ikke at få pulsen op

- Der er mange, der tror, at man ikke kommer til at svede af yoga, men det er langtfra tilfældet. Yoga er supergod motionstræning og sveden kan sagtens drive fra kroppen selvom øvelserne går langsomt, siger Marina Aagaard. - Men hvis man bedst kan lide, at hoppe og have gang i den, så skal man nok ikke vælge yoga. Der må man lytte til sig selv og vælge noget med mere bevægelse i. Det må dedikerede yogaudøvere også gerne huske – at få pulsen op af og til.

Sådan kommer du i gang

  • Start på et begynderhold. Her kan alle være med og alle starter fra bunden.

  • Hvis du har en fysisk lidelse, så ring evt. og tal med underviseren om, hvorvidt din skavank vil være et problem.

  • Sørg for at have tøj på, du kan bevæge dig i. Det skal ikke være dyrt – det skal bare være behageligt.

  • Du sparer penge til dyre sportssko. Yoga dyrkes barfodet.

  • Gå langsomt frem og pres ikke dig selv i starten. E du i tvivl, så spørg underviseren.

  • Forvent en vis ømhed efter træning. Yoga kan afsløre muskler, du ikke anede, at du havde.

  • Hvis du er mand, så kig evtentuelt efter yogahold kun for mænd. Findes de ikke i dit område, så lok en ven med. Og ellers bare vær stolt af, at du er på forkant af udviklingen. I USA er trenden at langt flere mænd nu dyrker yoga.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk