Sådan mindsker du generne ved natarbejde

Rutiner med regelmæssig søvn, motion og sund mad kan gøre det lettere for kroppen at klare natarbejde.

Her er de fire vigtigste råd ifølge Peter Qvortrup Geisling, der er læge og vært på Sundhedsmagasinet. (© dr)

Omkring 150.000 danskere arbejder om natten, selv om natarbejde øger risikoen for sygdom.

Arbejder du om natten, så er det lovpligtigt, at du får tilbudt en helbredsundersøgelser hvert tredje år for at minimere risikoen.

Men der er også en række anbefalinger, som man selv kan følge for at mindske generne.

For eksempel har Arbejds- og Miljømedicins Afdeling på Bispebjerg Hospital lavet en pjece med gode råd inden for forskellige områder:

1) Arbejdstid

Generelt skal man have så få og så korte nattevagter som muligt.

Og man skal have så lang friperiode som muligt efter nattevagter, så kroppen kan nå at vende tilbage til normal døgnrytme.

Har man skiftende vagter, så rotér med uret. Det er bedre at gå fra dagsvagt til aftenvagt til natvagt, end at gå fra natvagt til aftenvagt til dagsvagt.

2) Søvn

Hav faste rutiner og sov regelmæssigt efter hver nattevagt - og evt. 1-2 timer før hver nattevagt.

Undgå kaffe, te, cola, chokolade og store måltider, før du skal sove.

Undgå alkohol og sovemedicin, da det forstyrrer dit naturlige søvnmønster.

Brug evt. solbriller på vej hjem fra arbejde, hvis det er lyst, at da sollys gør dig mere vågen.

3) Måltider

Drik masser af vand og spis lette og hyppige måltider, da maven har tendens til at gå i stå om natten.

Fasthold tre hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider hver dag.

Hvis du er i nattevagt fra kl. 23-07 og sover fra kl. 08-15, kan dine måltider f.eks. placeres sådan:

  • Kl. 15.00 ”Morgenmad” (brød, yoghurt, frugt)

  • Kl. 19.00 Aftensmad (varm mad)

  • Kl. 22.00 Mellemmåltid (frugt og grønt)

  • Kl. 01.00 ”Frokost” (rugbrød m. let pålæg, suppe, salat)

  • Kl. 05.00 Mellemmåltid (brød, havregryn, frugt)

  • Kl. 07.30 Morgenmad

4) Motion

Motion kan modvirke nogle af de negative effekter af natarbejde, da motion er godt for både dit fysiske og psykiske helbred og også giver en bedre søvnkvalitet.

Husk at cykelturen til og fra arbejde, trappen i stedet for elevatoren, gåturen og havearbejde også er motion.

Du kan se mere om natarbejde i Sundhedsmagasinet i aften klokken 21:55 på DR1 og dr.dk/tv.

Facebook
Twitter