Sådan vækker du dine balder til live!

Ny bog giver opskriften på, hvordan man får en veldrejet og stærk krop - herunder også hvordan balderne vækkes, når de snorksover.

Dine balder falder i søvn, hvis du sidder for meget ned, hedder det i en ganske ny bog, der handler om, hvordan man bliver veldrejet på kort tid. (© Getty Images)

En ny bog, Veldrejet, giver opskriften på, hvordan man får en stærk og veldrejet krop med blot en times træning om ugen.

Bogen er skrevet af Anna Bogdanova, der er selvstændig sundhedsrådgiver og arbejder med udgangspunkt i en en såkaldt hjernebaseret tilgang til forandringsprocesser. Hun driver blandt andet en online træningsskole og rådgivningsforum for kvinder.

Anna Bogdanova fortæller om baggrunden for at udgive bogen:

- Jeg er i dialog med mange kvinder via min online træningsskole, så jeg ved, at udfordringen for rigtig mange kvinder er, at de vil tabe sig. De er konstant optaget af vægttab.

Veldrejet

Veldrejet er en ny bog af Anna Bogdanova, der sundhedsrådgiver og har haft mere end 3000 kvinder gennem et online træningsforløb. Hun arbejder med en hjernebaseret tilgang til forandringsprocesser og såkaldt krops-transformation. I bogen giver forfatteren sit bud på et ni ugers program, der gerne skulle resultere i en ommøbleret figur.

- Men i virkeligheden handler det om at træne sin krop, så den får styrke og bliver bygget op og ommøbleret. Man taber sig ikke nødvendigvis af at følge bogen, men man får en stærkere og mere velformet krop, forklarer Anna Bogdanova videre.

En time er nok

Hendes kongstanke er, at blot en times styrketræning om ugen er nok til at få en veldrejet krop, selvfølgelig suppleret med fornuftig kost som bogen også giver bud på.

- En krop, der er bygget op og styrket, er lettere at vedligeholde, og man risikerer ikke de perioder med overspisning, som mange løber ind i efter en slankekur.

Anna Bogdanova anbefaler, at man træner mindre, men flere gange om ugen. Fx fire gange 15 minutter, eller seks gange ti minutter om ugen.

- Når man har fundamentet i orden og er blevet stærkere, så kan man jo selv bygge videre med den form for motion, den enkelte har lyst til.

- Men mit budskab er, at motion behøver man ikke dyrke i et ildelugtende træningslokale, mine programmer kan sagtens dyrkes i stuen - eller endnu bedre - på terrassen eller i haven, så man samtidig får lys.

Væk lige balderne

Bogen giver bud på træningsøvelser, og til den kost man skal indtage på vejen mod den timeglasformede krop.

Her kommer Anna Bogdanovas opskrift på, hvordan man får vækket sine stillesiddende balder:

  1. Sid mindre. Dine balder falder i søvn, når du sidder. Sid så lidt som muligt. Rejs dig ofte, og spænd op som om du skulle presse en citron med den nederste del af balderne.
  2. Gå mindre i høje hæle. Når du skal holde balancen på høje hæle, flytter din krop ubevidst tyngdepunktet frem og slukker derved for baldemusklerne. Ofte forbliver balderne slukkede, når du tager de høje hæle af.
  3. Vælg sko med fleksible fodsåler. Kan dine sko bestå en twist-test? Dvs: Kan du vride dem om egen længdeakse? Hvis ikke, så er skoene for stive, og du risikerer med tiden at få nerver i klemme mellem forfodens knogler. Det kan påvirke din evne til at aktivere hoftemuskulaturen. Vælg så vidt muligt fleksible sko til hverdag.
  4. Begræns langvarig kredsløbstræning. Løbebånd og crosstrainer slukker for balderne. De får dig til at tage kortere skridt og bruge hoftebøjerne i stedet for balderne, når du sætter af. Også lange løbeture på asfalt i meget stødabsorberende løbesko kan få dig til at bruge balderne mindre. Brug fleksible flade sko og løb i skov og ujævnt terrræn. Overvej at lære at løbe forfodsløb. Personligt vil jeg hellere vælge at løbe en tur i skoven på bare tæer.

Kilde: Fra Veldrejet, Anna Bogdanova, Politikens Forlag.