Sæt turbo på formen, hvis du skal på krydstogt

Lyder din fortrukne ferieform på krydstogt, så skal du ikke straks begynde med at kaste dig over buffeten. Udforsk skibet og læg en plan for aktiviteter ombord.

Ud over underholdning som film, teater, live musik og diskotek, er der masser af muligheder for fysisk aktivitet, fitness, og wellness oplevelser ombord på et stort krydstogtskib.

Tidligere hed det sig, at krydstogter mest var for 'the newly-wed or the nearly-dead', altså for de ældste eller de nygifte!

Det har ændret sig: Nu er der tilbud og fysiske aktiviteter til alle alders- og målgrupper, så der er ingen undskyldning for ikke at holde sig fit på krydstogtet. der er meget at kaste sig over. Blandt andet:

Marina Aagaard

Marina Aagaard er master i fitness og træning fra Syddansk Universitet og er ekstern lektor på Ålborg Universitet.

Hun er også foredragsholder og forfatter til en række bøger om fitness og træning. Marina skriver løbende om træning for dr.dk/levnu.

Se profil
  • Svømning
  • Holdtræning
  • Danseundervisning
  • Tennis
  • Basketball
  • Minigolf
  • Klatring (på nogle skibe)
  • Cardiotræning
  • Styrketræning

Man bør holde ferie, når man har ferie, så i stedet for at træne, som man gør derhjemme, så kan man jo, når der er så mange muligheder, forsøge sig med motion på nye måder. På ferien ombord er det muligt enten at vedligeholde - eller endda forbedre - formen i helt anderledes rammer.

Ved at krydre sit krydstogt med motion kan man øge energiniveauet og reducere risikoen for ”kedelige bivirkninger” i form af et eller flere kilo ekstra kropsvægt efter endt rejse.

Motion på land eller vand

På krydstogt kan man ofte gå i land hver eller hver anden dag, og her er det også muligt at være aktiv. Det betyder, at der er alle tiders chance for at gå, løbe, 'segwaye' eller cykle rundt i et nyt land på hver eneste tur.

Udover outdoor motion på dækket og fællesaktiviteter som aerobic- og danseklasser (lav-moderat intensitet) kan man som på land træne i fitnesscenter. Der kan være varmt i fitnesscenteret på et krydstogtskib pga. høj sol og panoramavinduer - genen overskygges dog i et vist omfang af fornøjelsen ved 180 grader havudsigt.

Tips til opvarmning ombord

Prøv fx 'getbackup' (ned og op fra gulvet) for hele familien. Du kan finde instruktionen her.

Fitnesscentre på krydstogsskibe minder om dem på land: Kredsløbsmaskiner, styrketræningsmaskiner og frie vægte. Dog ingen stativer med tunge stænger, eftersom der kan være bølgegang (ret sjældent). Typisk er der et lille frit gulvområde evt. med spejl og barre. Her kan man sjippe (medbring selv tov), steppe eller lave kropsvægtøvelser.

Cruise fitness på kort tid

Er man på ferie, skal man ikke spilde dyrebar tid med ineffektiv motion. Krydstogt fitness kan udføres på kort tid: 10-30 minutter. Prøv fx:

  • 3-10 minutters opvarmning (evt. udvidet med konditionstræning)
  • 10-20 min. styrketræning: 5-12 øvelser. 8-12 gentagelser af hver. 1-4 sæt (serier).
  • Fx cirkeltræning, øvelser i serie uden pause, og så forfra.
  • 3-10 minutters nedvarmning og stræk for de stramme muskler

Maskinøvelser er simple, men effektive for novicer og begyndere. Er man ikke vant til fitness og drømmer om at komme i form (eller holde formen) på ferien, kan fitnessøvelser med maskiner – eller kropsvægt – gøre det nemt at komme i gang og blive færdig.

Her er Marinas bud på motion ombord på krydstogtskibet:

Ved at afspille denne video accepterer du YouTubes servicevilkår. I dette tilfælde vil YouTube/Google modtage tekniske data om din browser og IP-adresse, og Google vil kunne henføre disse data med din profil.
Cruise Ship Fitness Workout | Gym Get Fit | Marina Aagaard, MFE